Ogromne garaże, mosty czy inne elementy infrastruktury narażone są na wiele czynników, które sprzyjają rozwojowi korozji. Dlatego tak ważne jest, aby dokonywać systematycznej i rzetelnej ich inspekcji. Instytut Fraunhofera opracował nowy system BetoScan, który bardzo ten proces ułatwia.
Ruch ciężkich pojazdów, spaliny, wilgoć, sól – to tylko niektóre spośród czynników, na jakie narażone są podziemne i nadziemne garaże czy mosty. W takich warunkach obiekty te narażone są na rozległą korozję i wymagają częstych kontroli. Ponieważ jednak dotychczas stosowane systemy mogły posłużyć tylko do inspekcji niewielkich obszarów, było to dosyć kłopotliwe.
Aby rozwiązać ten problem, specjaliści z Fraunhofer Institute for Nanodestructive Testing IZFP wraz z zespołem z German Federal Institute for Materials Research and Testing oraz gronem ekspertów opracowali wspólnymi siłami zrobotyzowaną platformę, która skanuje i sprawdza pod kątem korozji nawet bardzo rozległe podłoża betonowe. System otrzymał nazwę BetoScan.
Jak przekonuje Ralf Moryson, inżynier z Fraunhofer Institute, BetoScan jest w stanie w ciągu jednego dnia przeprowadzić inspekcję powierzchni o wielkości nawet 700 m2, a przy tym wymaga tylko jednej osoby do operowania i monitorowania całego procesu.
W czasie badania brane są pod uwagę takie parametry jak wilgotność oraz grubość betonu, a także głębokość i stan zbrojenia. Uzyskane wyniki mogą być zaprezentowane w formie graficznej. Aby zapewnić niezawodność systemu, zastosowano tylko sprawdzone metody inspekcji powierzchni, a kaskadowy system montażu sensorów (dostępnym komercyjnie) umożliwia ich łatwą wymianę.
Źródło: Fraunhofer Institute IZFP