REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Problemy polskiego rynku chemii budowlanej

Rok 2013 nie będzie sprzyjał producentom chemii budowlanej w naszym kraju. Zgodnie z opublikowanym przez PMR raportem „Rynek chemii budowlanej w Polsce 2013 – Prognozy rozwoju na lata 2013-2015” rynek ten zanotuje w tym roku spadek dochodów na poziomie 6%. Przyczyną tego jest przede wszystkim coraz mniejsza liczba stawianych budynków mieszkalnych.

fot. Klikk (stockfreeimages)

Sprzedaż chemii budowlanej bardzo mocno zależy od budownictwa mieszkaniowego, jest to bowiem segment stwarzający trzy czwarte całego zapotrzebowania na tego typu produkty. Obecnie natomiast Polacy zdecydowanie częściej remontują niż budują i tendencja ta utrzyma się na pewno przez najbliższe dwa lata. W roku 2014 i 2015 przewidywany metraż ukończonych inwestycji mieszkaniowych to 13,5 mln m², a więc o prawie 2 mln m² mniej niż w roku 2012.

Te mało optymistyczne prognozy potwierdziło także dodatkowe badanie przeprowadzone wśród 300 małych firm remontowo-budowlanych. Większość z nich oceniło swoją sytuację jeśli chodzi o finanse, zamówienia oraz poziom zatrudnienia jako mniej korzystną w stosunku do roku poprzedniego.

Ponieważ jednak podejmowanych jest wciąż sporo prac renowacyjnych, mniejsze powody do obaw mają specjaliści od remontów. Dużym powodzeniem cieszyć się będą systemy ociepleń, gładzie i kleje do płytek – oszacowany przez analityków PMR indeks koniunktury jest najwyższy dla firm zajmujących się ociepleniami (12,1 punktów) oraz kafelkowaniem (10,7). Średni poziom wyznaczają fachowcy od wylewek, natomiast w najgorszej sytuacji znajdą się przedsiębiorstwa wznoszące ściany (6,9) oraz specjalizujące się w tynkach grubowarstwowych (3,7), ich usługi bowiem nie wchodzą już w zakres podstawowych prac remontowych. Wskaźnik koniunktury dla całego rynku chemii budowlanej kształtuje się na poziomie 8,2 punktów (w stosunku do 14,7 w roku 2012).

Sytuację tego rynku mogłaby poprawić większa liczba wykonawców korzystających z gotowych zapraw murarskich, oferowanych przez producentów. Jest to jednak opcja bardziej kosztowna, dlatego przewiduje się, że z powodu oszczędności w najbliższym czasie obowiązywać będzie tendencja wręcz przeciwna. Segmenty, w których zaprawy producenckie stosowane są najchętniej (ich udział sięga 90%) to ocieplenia oraz przyklejanie płytek – potwierdza się więc, że te dwa obszary przyniosą producentom chemii budowlanej największe dochody. Najrzadziej natomiast korzystają z gotowych zapraw specjaliści od wylewek podłogowych oraz robot murarskich.

Na ewentualną poprawę sytuacji poczekać trzeba będzie do roku 2015. Jak mówi Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego PMR i autor raportu, wówczas być może nastąpi oczekiwane ożywienie rynku budowlanego, do którego przyczynić się mogą m.in. programy rządowe takie jak Mieszkanie dla Młodych.

Wspomniany raport znaleźć można pod adresem: http://www.pmrpublications.com/product/Rynek-chemii-budowlanej-Polska-2013.

Źródło: PMR Publications

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 2
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA