REKLAMA
Get Adobe Flash player

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Lekkie, elastyczne i jak zamsz – nowe farby na samoloty

Jakie powłoki są dziś najbardziej w cenie w przemyśle lotniczym? Co proponują producenci i jak wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów?

farby na samoloty

Fot. arch. PPG

Jaka musi być dziś farba na samolot? Odpowiedzieć można w kilku słowach: lekka, wytrzymała, przyjazna środowisku. Nie zaszkodzi również odrobina koloru i efektów specjalnych, bo w końcu maszyna musi się również pięknie prezentować. Oto najnowsze propozycje producentów.

Gondole silnikowe, wykonane na ogół z kompozytów, poddawane są dużym obciążeniom mechanicznym, co w przypadku tradycyjnych, sztywnych powłok podkładowych może powodować pęknięcia. W odpowiedzi na ten problem firma Mankiewicz opracowała elastyczny podkład FlexPrimer. Ulega on odkształceniom wraz z podłożem, dzięki czemu nie pęka.

PPG, obok znanych od lat i chętnie stosowanych farb Desothane, oferuje nową powłokę, odbijającą promieniowanie słoneczne. Oparta na innowacyjnej technologii pigmentowej, zapobiega nagrzewaniu się i obniża temperaturę na powierzchni nawet o ok. 15˚C. Dzięki temu potrzeba mniej energii, aby chłodzić samolot.

Inne propozycje PPG to wolne od chromu lakiery Desoprime oraz elektropowłoka Aerocron. Technolodzy wykorzystali w tym wypadku rozwiązanie zaczerpnięte z motoryzacji – zamiast aplikacji natryskowej farba nanoszona jest poprzez elektrodepozycję. Dzięki temu uzyskana powłoka jest jednolita, a więc i lżejsza – nawet o 75%. Jeśli chodzi o kolor, amerykański producent oferuje technologię pigmentów z efektem specjalnym, Andaro. Więcej na ten temat w naszym tekście.

Sherwin-Williams natomiast wzbogacił swoją linię farb Jet Flex. Obok standardowych produktów tej marki, stosowanych na samolotach Boeinga od lat, dostępne są obecnie lakiery Jet Flex Elite. To propozycja bardziej elegancka, lekko połyskliwa dzięki dodatkowi miki, dostępna w 38 nowych odcieniach. Pojawiła się także nowość do samolotowych wnętrz – Jet Suede, czyli, jak sama nazwa wskazuje (ang. suede – zamsz), powłoka, która w dotyku przypomina zamsz. Tego w samolotach jeszcze nie było!

Jest w czym wybierać. Producenci prześcigają się w pomysłach i technologiach, dzięki czemu na niebie jest coraz bardziej kolorowo, a przy tym stosowane lakiery coraz lepiej radzą sobie z trudnymi warunkami w powietrzu. I o to chodzi.

Źródło: coatingsworld.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA