REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Powłoka elektroforetyczna

Powlekanie elektroforetyczne to technologia wykorzystywana z powodzeniem już od kilkudziesięciu lat. Stosowana głównie na karoseriach i częściach samochodowych, gwarantuje szczelną i trwałą powłokę, która doskonale zabezpiecza przed korozją.

powłoka elektroforetyczna

Odporna na korozję karoseria to dziś w większości przypadków zasługa powłoki elektroforetycznej.
Fot. Kfz-Lehrer / flickr.com / CC BY-NC-SA 2.0

Na czym to polega?

Powlekanie elektroforetyczne (ang. electrocoating, e-coating) to proces stosowany przede wszystkim w przypadku części samochodowych, choć w ostatnim czasie zaczęto go wykorzystywać również przy produkcji urządzeń AGD czy sprzętu komputerowego.

Polega on na tym, że element zanurza się w kąpieli – naładowanej elektrycznie farbie. Cząsteczki farby zostają przyciągnięte przez przeciwnie naładowane podłoże i tworzą na nim szczelną, ściśle przylegającą do wszystkich zagłębień i wypukłości warstwę. Grubość powłoki można kontrolować przez przyłożone napięcie. Na koniec pokryty element umieszcza się na określony czas w piecu, żeby powłoka nabrała twardości i lepiej chroniła podłoże.

Właściwości powłoki

O tym, jakie właściwości ma powłoka elektroforyczna, decyduje polaryzacja podłoża i cząsteczek farby. Jeżeli:

  • podłoże jest naładowane ujemnie, farba dodatnio (systemy katodowe) – powłoka ma wysoką wytrzymałość i doskonale chroni przed korozją;
  • podłoże jest naładowane dodatnio, farba ujemnie (systemy anodowe) – powłoka jest mniej trwała i wytrzymała, ale za to stosuje się ją ze względu na walory dekoracyjne, głównie wewnątrz pojazdu.

Powlekanie katodowe i anodowe. Fot. arch. PPG

Jeśli chodzi o rodzaj farby w praktyce stosuje się systemy epoksydowe i akrylowe. Epoksydowe służą jako systemy antykorozyjne, a akrylowe zapewniają odporność na UV i oferują szeroką gamę odcieni i połysku, dlatego sprawdzają się na elementach wyposażenia wewnętrznego.

Skład kąpieli

Głównym składnikiem kąpieli, w której zanurzany jest element, jest woda – stanowi ona 80-90%. Prócz tego w skład kąpieli wchodzą pigment (1-10%), żywice (10-15%) oraz rozpuszczalniki i dodatki (1-5%). Mieszanina jest praktycznie w całości zużywana, dlatego w przypadku tej technologii nie ma problemu z odpadami.

Czy warto?

Powlekanie elektroforetyczne to metoda, która pozwala uzyskać bardzo szczelną, jednorodną, doskonale przylegającą do powierzchni powłokę. Poza tym jest to technika o wiele efektywniejsza niż farby ciekłe czy proszkowe – jej efektywność sięga 98%! Oznacza to, że praktycznie cały przygotowany materiał jest wykorzystywany – straty są minimalne. Ponieważ powłoka idealnie przylega do podłoża, można w ten sposób powlekać nawet obiekty o skomplikowanym kształcie. Cały proces jest natomiast szybki, w dużym stopniu zautomatyzowany i przyjazny środowisku (wolny od niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza i metali ciężkich, niska emisja LZO).

Ma również swoje wady. Dostosowanie koloru jest w tym wypadku trudniejsze niż na przykład przy wykorzystaniu farb ciekłych. Poza tym proces wymaga zakupienia drogiego sprzętu, jest to jednak inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

Opracowano na podstawie broszury PPG Electrocoat Products.

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 4
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA