Pierwsze osiem miesięcy roku 2019 przyniosło firmie Jotun doskonałe wyniki. Przychody firmy wyniosły 12 875 mln NOK – o miliard NOK więcej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim, zysk operacyjny natomiast wzrósł aż o 52%.
Sprzedaż farb Jotun w pierwszych ośmiu miesiącach roku wzrosła o 8%, przede wszystkim ze względu na zwiększone zainteresowanie farbami ochronnymi oraz morskimi. Do lepszych wyników przyczyniło się także podniesienie cen, wprowadzone by zrekompensować rosnące koszty surowców, oraz pozytywne efekty walutowe.
Wysoka sprzedaż w Chinach i Korei
Jak wyjaśnia dyrektor generalny firmy, Morten Fon, farby ochronne Jotun doskonale się sprzedają, zwłaszcza w Chinach. Wysoka sprzedaż farb morskich zaś to w dużym stopniu zasługa Korei Południowej, która buduje obecnie dwa razy więcej statków, niż w roku ubiegłym. „To dla nas ważne rynki i spodziewamy się, że pomogą nam utrzymać tendencję wzrostową w najbliższych miesiącach” – mówi Fon.
Jeszcze lepiej prezentuje się zysk operacyjny firmy, który w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym wzrósł aż o 52% (z ubiegłorocznego 1 154 mld NOK do tegorocznego 1 749 mln NOK). Głównie dzięki temu, że ceny surowców w tym roku nie były tak wysokie, jak się spodziewano. „Jeśli jednak chodzi o koszt surowców, sytuacja jest jednak wciąż niepewna i trudno przewidzieć, jak rozwinie się w najbliższych miesiącach” – zastrzega dyrektor generalny Jotun.
Inwestycje na całym świecie
Do tej pory w roku 2019 Jotun zainwestował w rozbudowę swoich placówek 1 009 mln NOK (o ponad 400 mln NOK więcej, niż w tym samym okresie w roku ubiegłym). Pieniądze przeznaczone zostały przede wszystkim na nową siedzibę i centrum badawczo-rozwojowe w Norwegii, nowe fabryki w Egipcie i Wietnamie oraz nowy ośrodek badawczy w Dubaju.
Źródło: Jotun