REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Prosty i tani sposób na powłoki TBC

Irańskim naukowcom udało się wyprodukować nanoproszek, który może stać się podstawą specjalistycznych powłok zwiększających efektywność silników i turbin gazowych.

powłoki TBC

Fot. Bryce Bradford_Foter_CC BY-NC-SA

Większą efektywność gazowych silników i turbin można osiągnąć zwiększając temperatury pracy. Musiałyby być więc jeszcze wyższe niż obecnie stosowane, sięgające 1300°C. A takie ekstremalne warunki doprowadziłyby niestety do stopienia niektórych elementów silnika, na przykład tych wykonanych z niklu.

Jest jednak rozwiązanie – można odizolować nagrzewającą się część silnika od narażonych na stopienie elementów pokrywając ją powłoką blokującą przepływ temperatury, tj. posiadającą bardzo niską przewodność. Ceramiczne nanopowłoki bardzo dobrze sprawdzają się w tej roli, ponieważ bardzo słabo przewodzą ciepło i mają wysoki współczynnik rozszerzalności cieplnej.

Badacze z Iranu zaproponowali więc nanoproszek z tlenku cyrkonu stabilizowanego itrem (YSZ). Otrzymali go w prosty i ekonomiczny sposób – metodą zol-żel. Ich rozwiązanie może się okazać zbawienne dla przemysłu, bowiem produkcja tego typu nanoproszku na świecie jest obecnie bardzo niewielka, a jego import i eksport ograniczają międzynarodowe sankcje.

Potencjalne zastosowania otrzymywanego metodą zol-żel proszku YSZ to przede wszystkim przemysł lotniczy (produkcja łopatek turbin w samolotach) oraz energetyczny (turbiny w elektrowniach).

Źródło: specialchem4coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA