Irańskim naukowcom udało się wyprodukować nanoproszek, który może stać się podstawą specjalistycznych powłok zwiększających efektywność silników i turbin gazowych.
Większą efektywność gazowych silników i turbin można osiągnąć zwiększając temperatury pracy. Musiałyby być więc jeszcze wyższe niż obecnie stosowane, sięgające 1300°C. A takie ekstremalne warunki doprowadziłyby niestety do stopienia niektórych elementów silnika, na przykład tych wykonanych z niklu.
Jest jednak rozwiązanie – można odizolować nagrzewającą się część silnika od narażonych na stopienie elementów pokrywając ją powłoką blokującą przepływ temperatury, tj. posiadającą bardzo niską przewodność. Ceramiczne nanopowłoki bardzo dobrze sprawdzają się w tej roli, ponieważ bardzo słabo przewodzą ciepło i mają wysoki współczynnik rozszerzalności cieplnej.
Badacze z Iranu zaproponowali więc nanoproszek z tlenku cyrkonu stabilizowanego itrem (YSZ). Otrzymali go w prosty i ekonomiczny sposób – metodą zol-żel. Ich rozwiązanie może się okazać zbawienne dla przemysłu, bowiem produkcja tego typu nanoproszku na świecie jest obecnie bardzo niewielka, a jego import i eksport ograniczają międzynarodowe sankcje.
Potencjalne zastosowania otrzymywanego metodą zol-żel proszku YSZ to przede wszystkim przemysł lotniczy (produkcja łopatek turbin w samolotach) oraz energetyczny (turbiny w elektrowniach).
Źródło: specialchem4coatings.com