Według prognoz analityków NanoMarkets światowy rynek powłok inteligentnych – obecnie wart 363 mln dolarów – w ciągu najbliższych pięciu lat zwiększy swą wartość prawie dziesięciokrotnie! W roku 2018 jego obroty mają już wynieść prawie 3 mld $.
Skąd ta popularność?
Powłoki inteligentne, takie jak warstwy samooczyszczające się, samonaprawiające się, samościemniające się, antykorozyjne oraz cały szereg powłok dla medycyny, są coraz bardziej cenione ponieważ potrafią odpowiadać na bodźce z zewnątrz i radzą sobie nawet w bardzo agresywnym środowisku. Dzięki tym właściwościom znajdą zastosowanie przede wszystkim w energetyce, automatyce, medycynie, elektronice i przemyśle militarnym. Będą ciepło przyjmowane wszędzie tam, gdzie jakość i funkcjonalność są ważniejsze niż przystępna cena.
Dużo zmieni się jeśli chodzi jednak o skalę ich wykorzystania przez poszczególne sektory przemysłu. Obecnie ich nabywcy to przede wszystkim budownictwo i motoryzacja – te dwa sektory generują 70% dochodów całego rynku. Do 2020 roku jednak ich udział ma spaść do 37%, głównie kosztem energetyki. Jest to zasługa paneli słonecznych, które coraz częściej pokrywa się samooczyszczającymi warstwami.
Triumf powłok samooczyszczających się
Największy sukces wróży się powłokom samooczyszczającym się – w 2018 roku ich rynek ma być wart już 1,4 mld dolarów. Już w tym momencie są one powszechnie stosowane na szkle, ale zdaniem specjalistów ich jakość zostanie jeszcze poprawiona i prawdopodobnie zyskają nowe funkcjonalności – na przykład chronić będą przed mgłą czy oślepianiem. Bardzo szybko rozwinąć się mają powłoki samooczyszczające na podłoża nie-szklane (np. aluminium, płytki ceramiczne czy tkaniny).
Wartość segmentu powłok antykorozyjnych wzrośnie do 2018 roku do 449 mln dolarów. Sprawdzą się one wszędzie tam, gdzie warunki będą zbyt trudne dla standardowych farb. Zdaniem analityków NanoMarkets szczególnie cenne staną się powłoki wielofunkcyjne, nie tylko niezawodne w walce z korozją ale i wyjątkowo odporne na ścieranie czy utleniacze. Obecnie są to produkty niszowe, oferowane przez kilka wyspecjalizowanych film, wkrótce jednak ma się to zmienić.
Pomysły, nowinki, propozycje
W raporcie NanoMarkets zaprezentowano również technologiczne nowinki oraz opisano drogę, jaką przejść musi kandydatka na powszechnie stosowaną inteligentną powłokę zanim zyska oficjalną akceptację. Wymieniono również najnowsze osiągnięcia dużych koncernów (takich Bayer, Corning, Dow, DSM, DuPont, Honda, Nippon Steel, Nissan, PPG, Sherwin-Williams czy Toyota) i mniejszych firm na tym polu.
Więcej na temat raportu na stronie NanoMarkets.
Źródło: NanoMarkets, coatingsworld.com