COVID-19 spowoduje większą konsolidację rynku w wybranych sektorach przemysłu chemicznego, w tym w branży farb i powłok. Tak wynika z badań agencji konsultingowej EY-Parthenon.
Obserwacje analityków EY-Parthenon dotyczą przede wszystkim branży nawozów, przetwórstwa tworzyw sztucznych oraz farb i powłok. Po zanotowanej w roku 2019 dużej liczbie przejęć i fuzji w przemyśle chemicznym, w pierwszej połowie 2020 w związku z pandemią liczba podobnych transakcji wyraźnie spadła. Obecnie jednak sytuacja się zmienia.
Zwrot ku konsolidacji
W obliczu niepewnej sytuacji związanej z pandemią w pierwszej połowie roku producenci wstrzymali się z decyzjami o przejęciach. Dotyczyło to również małych, lokalnych transakcji. W drugiej połowie roku zanotowano już jednak na tym polu większą aktywność. Jak mówi dr Otto Schulz, wspólnik zarządzający oraz szef działu Chemicals Practice w EY-Parthenon:
Szczególnie w sektorach nawozów, przetwórstwa tworzyw sztucznych oraz farb i powłok, obserwowane są oznaki wskazujące na zwrot ku konsolidacji.
Jak wyjaśniają dalej eksperci, główne przyczyny tego stanu rzeczy w pierwszych dwóch branżach to słabe zyski, niski poziom koncentracji branży oraz wysoki poziom zadłużenia. Duża konkurencja na rynku skłania firmy do łączenia się.
Transport: zapotrzebowanie spadnie o 10%
Jeśli natomiast chodzi o branżę farb i powłok, rosnąca liczba przejęć dotyczy głównie sektora produktów przemysłowych. To tutaj producenci muszą się mierzyć z największymi problemami – spadkiem rentowności i zadłużeniem.
Analitycy wskazują przede wszystkim na transport i branżę samochodową – spadek zapotrzebowania ze strony kluczowych klientów zmusza producentów lakierów do poszukiwania bardziej efektywnych rozwiązań. Zgodnie z szacowaniami ekspertów zapotrzebowanie na sprzęt transportowy w całym roku 2020 spadnie o ponad 10%.
Więcej informacji
Więcej na temat badań EY-Parthenon znaleźć można na stronie firmy. W przygotowanym przez ekspertów artykule powyższe obserwacje opatrzone zostały danymi, przejrzystymi wykresami i diagramami.
Źródło: EY Parthenon, european-coatings.com