a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweNowy BMW iX Flow – samochód, który zmienia kolor

Nowy BMW iX Flow – samochód, który zmienia kolor

Na styczniowej wystawie Consumer Electronics Show w Las Vegas firma BMW zaprezentowała bardzo efektowną nową technologię. To samochód elektryczny, który w zależności od decyzji kierowcy może zmieniać kolor.

BMW iX Flow E Ink samochód zmienia kolor

Fot. arch. BMW

Pojazd BMW iX Flow z technologią E Ink może zmieniać barwę jak kameleon. To kierowca decyduje, czy samochód będzie czarny czy biały – i może to zmienić przy pomocy jednego przycisku. Wszystko dzięki specjalnej technologii, która pozwala sterować położeniem czarnych i białych pigmentów.

Z e-czytników na karoserię

Nowa technologia oparta jest na specjalnej folii. Pod wpływem stymulacji sygnałami elektrycznymi na powierzchnię powłoki elektroforetycznej wędrują wybrane barwne pigmenty, dzięki czemu auto przybiera konkretny odcień. Jak mówi Frank Weber, członek zarządu i dyrektor generalny BMW:

W przyszłości technologie cyfrowe nie będą się ograniczać jedynie do wyświetlaczy. Rzeczywiste i wirtualne będzie się coraz bardziej przenikać. Dzięki BMW iX Flow dajemy nowe życie karoserii samochodowej.

Technologia ta jest obecnie znana przede wszystkim z e-czytników. Powłoka lakiernicza zawiera kilka milionów mikrokapsułek z negatywnie naładowanymi białymi pigmentami i pozytywnie naładowanymi pigmentami czarnymi. Dzięki różnicy ładunku możliwe jest sterowanie kolorem między dwiema różnymi opcjami. Obecnie zaprezentowano wariant czarny-biały, ale producent zapewnia, że możliwe będzie przełączanie się między dowolnymi dwoma odcieniami.

Samochód jak status na Facebooku

Technologia przykuwa uwagę przede wszystkim z punktu widzenia designu i estetyki. Samochód-kameleon robi duże wrażenie. Jak komentuje Stella Clarke, szefowa projektu BMW iX Flow z technologią E Ink:

Dzięki temu kierowca może wyrażać różne aspekty swojej osobowości, a nawet czerpać frajdę ze zmian, decydując się na określony kolor za każdym razem, gdy wsiada do pojazdu. Podobnie jak moda czy statusy w mediach społecznościowych, samochód staje się w ten sposób narzędziem wyrażania nastroju czy informowania o różnych okolicznościach w życiu codziennym.

Producent zwraca jednak uwagę, że oprócz efektownego wyglądu rozwiązanie ma swój wymiar praktyczny. W zależności od warunków klimatycznych i pogodowych sterowanie kolorem pozwoli ograniczyć nagrzewanie się pojazdu oraz koszt klimatyzacji. Biały kolor odbija bowiem promieniowanie cieplne dużo lepiej niż czarny. Z kolei czerń pozwala dłużej zatrzymać ciepło, co będzie miało znaczenie z kolei zimą, przy niskich temperaturach.

Przyszłościowe zastosowania

Z myślą o sceptykach, którzy w nowej technologii dostrzegają jedynie efektowną wydmuszkę, producent zaproponował kilka innych kreatywnych sposobów praktycznego wykorzystania.

Nie możesz znaleźć swojego samochodu na parkingu? Wystarczy, że zaczniesz wciskać przycisk zmiany koloru na kluczykach – szybko znajdziesz „migający” na biało i czarno pojazd. Zaliczyłeś usterkę w trakcie jazdy i musiałeś zatrzymać się na poboczu? Zmiany koloru mogą równie dobrze działać jak światła awaryjne. Poprzez zmianę koloru może być również sygnalizowany poziom naładowania pojazdu.

BMW iX Flow samochód zmienia kolor

BMW iX Flow z technologią E Ink w centrum BMW Welt. Fot. arch. BMW

Nie mówiąc już o innych korzyściach, natury osobistej. Małżonkowie, którzy używają jednego samochodu, ale nie mogą się dogadać w kwestii koloru, dzięki nowej technologii nie będą już musieli kruszyć kopii.

Nieprędko na rynku

Nowa technologia doskonale wpisuje się w aktualny trend „personalizacji” w branży samochodowej. Producent podkreśla jednak, że minie sporo czasu, nim wykorzystujące ją pojazdy trafią na rynek. Konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie wielu badań i testów, które pozwolą uzyskać powłokę o odpowiedniej wytrzymałości oraz ustalić procedurę ewentualnych jej napraw w razie uszkodzenia.

Obecnie BMW iX Flow z technologią E Ink znajduje się w Monachium. Po pokonaniu prawie 10 000 km z Las Vegas, pojazd trafił do centrum wystawienniczego BMW Welt, gdzie będzie go można oglądać jeszcze do połowy marca.

Źródła: BMW, theverge.com, repairerdrivennews.com, european-coatings.com