a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłowesamochodowe i refinishNowe produkty BASF dla motoryzacji

Nowe produkty BASF dla motoryzacji

Chemiczny koncern BASF jest obecnie największym dostawcą farb i lakierów do zastosowania w motoryzacji i przemyśle – w roku 2011 jego dochód z tego tytułu wyniósł aż 2,3 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 223 miliony w stosunku do roku poprzedniego. Firma nie zamierza zwalniać tempa – zdając sobie sprawę z dynamicznego rozwoju rynku motoryzacyjnego, bezustannie opracowuje i wprowadza nowe farby i lakiery samochodowe.

fot. arch. BASF

Wśrod nowości BASF dla motoryzacji znalazły się między innymi systemy antykorozyjne CathoGuard 800 i 900. Są to pokrycia typu e-coat, nanoszone poprzez zanurzanie nadwozia auta w odpowiedniej kąpieli, w której cząstki farby osadzają się na powierzchni przy udziale prądu elektrycznego (zaś grubość powłoki zależy od natężenia pola elektrycznego). Proces ten nazywany jest malowaniem kataforetycznym i ze względu na niską zawartość rozpuszczalnika (poniżej 1%) jest bardzo przyjazny środowisku. Uzyskana w ten sposób powłoka wykazuje doskonałą odporność na korozję i wysoką wytrzymałość. Jest to najbardziej wewnętrzna warstwa wykończenia samochodowego, która stanowi dobry podkład dla kolejnych powłok ochronnych i dekoracyjnych. Technologia CathoGuard 800 została niedawno przyjęta przez koncern General Motors i stosowana jest obecnie w jego zakładach produkcyjnych na całym świecie, między innymi w Rosji, Chinach, Brazylii oraz krajach Ameryki Północnej.

Z kolei nieprzeciętne walory dekoracyjne zapewnia wodorozcieńczalna farba XFine, która zdobyła ostatnio kilka ważnych odznaczeń branży farbiarskiej – pierwsze miejsce w konkursie Automotive Brand Contest za rok 2011 będącym inicjatywą Niemieckiej Rady Wzornictwa, nagrodę Materialica Design & Technology Silver Award wręczoną podczas monachijskich 14. targów International Trade Fair for Materials Applications, Surface Technology and Product Engineering oraz nominację do German Design Award 2012, prestiżowego odznaczenia sponsorowanego przez Niemieckie Ministerstwo Ekonomii i Technologii.

Intensywny efekt metaliczny XFine uzyskiwany jest dzięki płatkom aluminiowym. Dopóki farba pozostaje w stanie ciekłym, są one rozłożone chaotycznie, w gotowej powłoce muszą być jednak ułożone w ściśle określony sposób. Technolodzy BASF osiągnęli to z zastosowaniem struktur chemicznych i fizycznych, wspomagających odpowiednie zorientowanie płatków podczas schnięcia. Ostatecznie, wskutek łatwej i pozbawionej skomplikowanych wymagań aplikacji, uzyskana zostaje powłoka o niezwykłych optycznych właściwościach – na krawędziach wydaje się jaśniejsza, natomiast widziana z boku przybiera ciemniejszy odcień.

Kolejny innowacyjny produkt to bezbarwny, odporny na zarysowania lakier iGloss, stosowany obecnie przez spółkę Daimler na kilku modelach Mercedesa w zakładzie produkcyjnym w Bremie. Produkt ten skutecznie chroni przed szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych (doskonałe wyniki badań laboratoryjnych uwzględniających ekspozycję na wysokie temperatury i promieniowanie o dużej intensywności) i czynników chemicznych (takich jak sól którą posypywane są nawierzchnie dróg, składniki soku drzewnego czy odchodów ptaków). Najgłośniej jednak jest o nim ze względu na zdolność zasklepiania mikroszczelin powstających na powierzchni zwykle podczas mycia, za sprawą włosia szczotek oraz cząstek brudu. Tę cechę iGloss zawdzięcza specyficznej budowie – w przeciwieństwie do konwencjonalnych lakierów samochodowych nie składa się on wyłącznie z organicznego polimeru, lecz stanowi nanostrukturalną hybrydę organicznej, giętkiej matrycy (90-95%) oraz nieorganicznego, twardego wypełniacza w postaci krzemianów (5-10%). Elementy te połączone są elastycznym wiązaniem kowalencyjnym, co zapewnia niemal natychmiastową regenerację pokrycia po jej naruszeniu przez włosie szczotki. Początkowy kształt zostaje odzyskany w około 90%, podczas gdy dla standardowych lakierów wielkość ta wynosi jedynie 70%.

źródło: BASF, www.coatingsworld.com