REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Naukowcy testują proszkowe farby samochodowe

Czy lakiery proszkowe mogą być z powodzeniem stosowane przy produkcji samochodów? Czy wygląd i trwałość tak otrzymanej powłoki spełnia wymagania? Odpowiedź na te pytania dają po części wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Kanady.

proszkowe farby samochodowe

Proszkowe farby samochodowe ma w swojej ofercie m.in. Interpon. Fot. arch. Interpon

Testowaniem termoutwardzalnych proszkowych lakierów na samochody zajęli się badacze z Uniwersytetu Windsor oraz Chrysler Canada Automotive Research Centre. Obiektem badań zostały dwie farby bazowe (czarna i czerwona) o trzech różnych rozmiarach cząsteczek oraz czerwony podkład. Oceniano je pod kątem estetyki, adhezji oraz odporności na łuszczenie.

Do oceny wyglądu posłużył naukowcom przyrząd typu wave-scan oraz otrzymane przy pomocy tego sprzętu spektrum struktury. Pozwala ono m.in. ocenić wpływ parametrów sieciowania na profil powłoki – jej gładkość i jednolitość. Aby natomiast sprawdzić adhezję i odporność na łuszczenie zastosowano badanie z uderzeniem żwirem oraz próbę zarysowania.

Okazało się, że warunki sieciowania mają niewielki wpływ na wartości spektrum z zakresu fal długich (Wc, Wd i We), zaczynają jednak mieć znaczenie w przypadku fal krótkich (Wa i Wb). W zakresie Wa i Wb im wyższa była temperatura sieciowania i im dłuższy był jego czas, tym wyższe były wartości amplitudy fali profilu (a więc powłoka była bardziej niejednorodna). Ostatecznie ustalono jednak, że przy odpowiednich parametrach sieciowania proszkowe lakiery samochodowe mogą się prezentować równie dobrze jak stosowane powszechnie farby wodorozcieńczalne.

Artykuł na ten temat opublikowano w czasopiśmie Progress in Organic Coatings.

Źródło: european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA