Drobne zarysowania auta psują jego wygląd i przyczyniają się do rozwoju korozji, ale wielu właścicieli pojazdów nie decyduje się na naprawę, obawiając się, że będzie ona kosztowna i potrwa kilka dni. Nie musi jednak tak być – w dzisiejszych czasach dysponujemy techniką Fast Repair, która jest szybka i niedroga. O tym, na czym ona polega, piszą eksperci Cromax.
Jeszcze do niedawna naprawa niewielkich zarysowań polegała na lakierowaniu od nowa całego elementu samochodu. Dziś jednak naprawę z powodzeniem można przeprowadzić na niewielkiej powierzchni, a auto wcale nie musi stać w warsztacie kilka dni, narażając nas na finansowe straty. Jest to możliwe dzięki tzw. szybkiej naprawie (Fast Repair), nazywanej też naprawą typu SMART (ang. Small and Medium Area Repair Technique).
Kiedy można zastosować?
Fast Repair zakłada, że naprawa nie może przekroczyć wielkości kartki A4, zaś uszkodzenie ma znajdować się na obszarze bliskim krawędzi elementu i ma być jedynym naprawianym miejscem na danym elemencie. Mogą być to drobne uszkodzenia powłoki lakierniczej powstałe wskutek otarć (np. na zderzakach), ale również odpryski lakieru wskutek uderzeń kamieni. Dzisiejsze narzędzia kolorystyczne pozwalają dobrać w ramach naprawy idealnie dopasowany odcień.
Jak ją stosować?
Eksperci Cromax krok po kroku opisują, na czym polega operacja Fast Repair. Pierwszy krok to identyfikacja szkody – aby ocenić, czy możemy zastosować szybką naprawę. Drugi – oczyszczenie elementu (wodą z mydłem, a następnie odtłuszczenie, wypolerowanie i ponowne odtłuszczenie). Trzeci – pomiar koloru przy pomocy spektrofotmetru. Czwarty – szlifowanie i odtłuszczenie przy pomocy ściereczki antystatycznej. Piąty (jeśli jest taka potrzeba) – aplikacja szpachli. I znów szlifowanie i odtłuszczanie.
Następnie aplikacja lakierów. Na gołym metalu należy zastosować podkład, np. WashPrimer 825R lub 635R. W kolejnym etapie nanosimy podkład wypełniający 1051R/1057R, najlepiej w odcieniu zbliżonym do koloru naprawianego elementu, dzięki czemu lakier bazowy będzie lepiej krył. Wyschnięty podkład należy przeszlifować papierem w kolejności P360/P400/P500-600, a następnie odtłuścić i przetrzeć. Alternatywa dla tego procesu to zastosowanie na gołą blachę ściereczek PS1800 Metal Pretreatment Wipes z oferty Cromax, a następnie zastosowanie jednego z podkładów Ultra Performance Energy Surfacer: PS1081 (biały), PS1084 (szary) i PS1087 (czarny) metodą mokro-na-mokro. Po takim przygotowaniu podłoża można już aplikować lakier bazowy zgodny ze wskazaniem spektrofotometru, a następnie dwie warstwy bezbarwnego lakieru nawierzchniowego (np. CC6700).
Zapraszamy na szkolenia!
Na stronie marki Cromax znaleźć można opis całego procesu ze szczegółowymi wskazówkami. Tych zaś, którzy chcieliby przećwiczyć Fast Repair w praktyce, w imieniu producenta zapraszamy na szkolenia.
Źródło: Cromax