a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net

Farby antykorozyjne

Korozja to obecnie wróg numer jeden niemal wszystkich gałęzi przemysłu. Doprowadza do milionowych strat, a w skrajnych przypadkach zagraża naszemu bezpieczeństwu. Skutecznym narzędziem obrony są nowej generacji farby antykorozyjne.

farby antykorozyjne

Fot. thewhitestdogalive / Foter.com / CC BY-NC

Głównym użytkownikiem farb antykorozyjnych jest oczywiście przemysł. Tysiące litrów tych farb przeznacza się co roku na ochronę konstrukcji stalowych i różnych elementów infrastruktury, statków, samolotów, pociągów, fabryk, stalowni, elektrowni, platform wydobywczych, rafinerii, rurociągów i gazociągów. Zdarza się jednak, że stosujemy je i na własny użytek, na przykład do renowacji zardzewiałych rur, ogrodzeń, balustrad. Warto więc dowiedzieć się nieco więcej na temat tego czym są te farby i jak właściwie działają.

Budowa powłoki

Na rynku dostępne są wielofunkcyjne farby antykorozyjne, które nie wymagają podkładu i mogą być nanoszone bezpośrednio na zardzewiałą powierzchnię (przy czym dla większej skuteczności zaleca się więcej niż jedną ich warstwę). Na użytek prywatny jest to doskonałe rozwiązanie. W przemyśle, gdzie wymagania są dużo wyższe, stosuje się jednak wielowarstwowe systemy, gdzie każda warstwa pełni inną funkcję.

Bezpośrednio z podłożem kontaktuje się antykorozyjny podkład. Izoluje on podłoże od szkodliwego wpływu otoczenia i zapewnia dobrą adhezję całego systemu. To on zawiera składniki odpowiedzialne za właściwą ochronę przed korozją – pył cynkowy lub pigmenty takie jak fosforan cynku, chromian cynku czy tlenki żelaza. Kolejna warstwa (pośrednia) nadaje właściwą grubość całej powłoce i stanowi dodatkowe obwarowanie broniące dostępu do podłoża agresywnym jonom. Farba nawierzchniowa natomiast jest odpowiedzialna za kolor i połysk, ale jako bezpośrednio kontaktująca się ze środowiskiem zewnętrznym musi być też bardzo wytrzymała, odporna na czynniki chemiczne i promieniowanie UV.

Działanie

Powłoka może chronić podłoże przed korozją na trzy sposoby: poprzez mechanizm barierowy, pasywację lub ochronę protektorową.

Anoda protektorowa. Fot. Wikimedia Commons

  • Mechanizm barierowy polega na całkowitym odizolowaniu podłoża od elektrolitu (zewnętrznego środowiska) przez naniesienie na powierzchnię czystej żywicy bez dodatków.
  • Ochrona protektorowa zachodzi gdy składnikiem farby jest pył cynkowy. W razie uszkodzenia powłoki bardziej elektroujemny cynk poświęca się, reagując i przechodząc do roztworu w postaci soli, osłaniając równocześnie podłoże.
  • Pasywacja polega natomiast na wytworzeniu na powierzchni cienkiej pasywnej warstwy, która stanowi osłonę dla powierzchni. Dzieje się tak, gdy w skład farby wchodzą antykorozyjne pigmenty. Należą do nich między innymi fosforan cynku, minia ołowiowa, chromian cynku, tlenki żelaza oraz aluminium.

Rodzaje

Farby alkidowe są nazywane również ftalowymi, ponieważ do produkcji żywic alkidowych wykorzystuje się powszechnie bezwodnik ftalowy. Farby te mają dobrą rozlewność i są łatwe w aplikacji; należy jedynie pamiętać, aby nie nakładać zbyt grubej ich warstwy, ponieważ schną oksydacyjnie (pod wpływem tlenu z powietrza). Mają jednak również swoje wady – z czasem tracą połysk i ulegają kredowaniu, nie są odporne na chemikalia, miękną pod wpływem wody. Ponieważ mogą podlegać zmydlaniu, nie należy ich nanosić na powierzchnie alkaliczne (metale ocynkowane, farby krzemianowe).

W przeciwieństwie do alkidów farby chlorokauczukowe (których spoiwem jest chlorowany kauczuk) nie podlegają zmydlaniu, są odporne na wodę i chemikalia. Można je więc stosować wszędzie tam, gdzie obserwuje się duże zanieczyszczenie środkami chemicznymi. Podobnie jednak jak powłoki ftalowe z czasem tracą połysk, a także żółkną.

Fot. scottwills / Foter.com / CC-BY-NC-ND

Produkty akrylowe w stosunku do innych rodzajów farb antykorozyjnych mają dobrą odporność na warunki atmosferyczne, nie kredują i nie zmieniają koloru pod wpływem promieniowania UV. W sytuacji więc, gdy liczy się nie tylko skuteczna ochrona, ale i walory dekoracyjne, sprawdzają się świetnie. Są również elastyczne i dobrze przylegają do podłoża, nawet w przypadku skomplikowanych kształtów.

Farby krzemianowo-cynkowe to również często stosowany rodzaj powłok antykorozyjnych. Są często stosowane w przemyśle petrochemicznym, zarówno do pokrywania konstrukcji lądowych jak i platform przybrzeżnych. Wykazują bowiem bardzo wysoką wytrzymałość, twardość, odporność na wysokie temperatury, chemikalia i wodę. Sekret ich właściwości tkwi w połączeniu cynku (pigmentu antykorozyjnego) oraz sieci krzemianowej zapewniającej tak dobre parametry mechaniczne. Mimo że farby te mogą funkcjonować jako samodzielna powłoka, zwykle zabezpiecza się je dodatkowo warstwą farby nawierzchniowej, zwłaszcza jeśli istnieje ryzyko narażenia na działanie kwasów i alkaliów (które są piętą Achillesową tego rodzaju farb – powodują gwałtowną korozję cynku).

Inne często stosowane powłoki antykorozyjne to farby epoksydowe (z dodatkiem pyłu cynkowego), poliuretanowe i poliwinylowe.

Należy pamiętać, że nie ma uniwersalnych produktów antykorozyjnych. Typ farby należy dobrać do malowanego podłoża, dlatego jej zakup musimy wcześniej przemyśleć i dokładnie zaplanować.