Ceresana już po raz trzeci wzięła pod lupę europejski rynek farb i powłok. Wnioski? Najwięcej dzieje się w branży budowlanej, gdzie coraz częściej dochodzą do głosu przyjazne środowisku produkty wodorozcieńczalne. Ważnym obszarem wykorzystania stał się jednak również transport.
W roku 2017 zużycie farb w Europie wyniosło 9 mln ton. Największym obszarem wykorzystania są dziś na tym rynku farby architektoniczne. Dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego wymusza zapotrzebowanie na farby ścienne i elewacyjne. Oprócz tego jednak realizowanych jest też dużo projektów komercyjnych oraz w obszarze infrastruktury. Eksperci Ceresany przewidują, że w roku 2025 już 58% wszystkich farb w Europie pochłaniać będzie właśnie branża budowlana.
Przemysł i transport
Jeśli natomiast chodzi o zastosowania przemysłowe, wiele zależy tutaj od sytuacji gospodarczej poszczególnych krajów. Ogółem jednak w tym sektorze Ceresana przewiduje niewielki, ale stabilny wzrost zapotrzebowania – na poziomie 1,4% rocznie.
Jeszcze inny ważny obszar zastosowań to transport. Tutaj jednak liczą się przede wszystkim innowacje, takie jak powłoki zapewniające izolację termiczną albo ze zdolnością samonaprawy. Produkcja farb dla tego sektora przenosi się obecnie do krajów Europy Wschodniej, ale prace rozwojowo-badawcze nadal prowadzone są przede wszystkim na Zachodzie.
58% rynku to farby wodorozcieńczalne
Raport analizuje również rynek pod kątem najpopularniejszych rodzajów farb (akrylowe, winylowe, alkidowe, epoksydowe, poliuretanowe, poliestrowe i inne). Największy udział w Europie mają produkty akrylowe i winylowe – w sumie stanowią one ok. 53% rynku. W badaniu nie uwzględniono natomiast materiałów powłokowych takich jak zaprawa murarska czy gips, a także rozcieńczalników, tuszów drukarskich, barwników do tkanin czy do barwienia żywności.
Coraz silniejszym trendem są „zielone” farby – rośnie zainteresowanie produktami wodorozcieńczalnymi i innymi przyjaznymi środowisku rozwiązaniami. Według analityków Ceresany wodorozcieńczalne farby i powłoki stanowią obecnie już 58% europejskiego rynku.
Źródło: Ceresana