Naukowcy z politechniki w Montrealu opublikowali pracę w całości poświęconą procesowi erozji pod wpływem cząstek stałych. Opisują w niej mechanizmy tego procesu i radzą jak opracowywać dane otrzymane w testach.
Osoba projektująca materiały i powłoki o wymaganych właściwościach tribologicznych musi doskonale znać mechanizmy ich degradacji. Dlatego też w swoim najnowszym artykule kanadyjscy badacze opisali wyczerpująco proces erozji pod wpływem cząstek stałych. Jak przebiega, od czego zależy, jak najlepiej przed nim chronić – to informacje istotne zwłaszcza dla branży lotniczej, ponieważ samoloty w trakcie lotu są szczególnie narażone na uderzenia różnych obiektów i związaną z tym degradację powłoki.
W pracy poruszono między innymi kwestie erozji materiałów plastycznych i kruchych i przedstawiono różnice między tymi dwoma mechanizmami. Sporo uwagi poświęcono też właściwościom samych cząstek uderzających o powierzchnię. W ostatniej części pod lupę wzięto różne powłoki opisywane w literaturze, z naciskiem na dwie grupy – warstwy na bazie TiN oraz węgla. Wnioski i obserwacje zawarte w pracy z pewnością przydadzą się projektantom powłok ochronnych i zagwarantują w przyszłości lepszą ochronę samolotów.
Artykuł opublikowano w czasopiśmie Surface and Coatings Technology.
Źródło: european-coatings.com