REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Ceramiczne nanopowłoki TBC chronią silniki

Szwedzcy naukowcy opracowali nową formułę powłok TBC, które chronią metalowe elementy silników samolotów przed nagrzewaniem się. Wykorzystuje ona ceramiczne nanocząstki.

ceramiczne nanopowłoki TBC

Fot. caribb / Foter.com / CC-BY-NC-ND-2.0

TBC – mniej paliwa, większa efektywność

Powłoki TBC (ang. Thermal Barrier Coating) stosuje się na silnikach samolotów i turbinach gazowych, aby chronić je przed nagrzewaniem się. Bazują one zwykle na proszku ceramicznym, który nanoszony w bardzo wysokich temperaturach topi się i tworzy na podłożu warstewkę o grubości pół milimetra. Tyle zwykle wystarczy, by zabezpieczyć silnik przed ciepłem.

Korzyści są natomiast wymierne. Mogąc zwiększyć temperaturę bez obawy o przegrzanie silnika zwiększamy efektywność, ograniczamy emisję szkodliwych substancji do atmosfery i redukujemy zużycie paliwa.

Trwała, bo elastyczna

Naukowcy z University West w Szwecji zaproponowali nową formułę powłoki, wykorzystującą nanocząstki. Jak wykazały testy, pozwala ona wydłużyć okres eksploatacji powłoki aż o 300%!

Jako udało się tego dokonać? Problem w przypadku powłok ceramicznych polega na tym, że są one kruche, zaś ciągłe zmiany temperatury, rozszerzanie się i kurczenie materiału mogą spowodować ich uszkodzenie. Aby temu zaradzić szwedzcy badacze postanowili dodać do ceramicznego proszku tworzywa sztucznego. W ten sposób w powłoce powstały pory i stała się ona bardziej elastyczna.

Za dwa lata w użyciu?

Wyniki testów potwierdzają, że otrzymana warstwa funkcjonuje bez zarzutu trzy razy dłużej niż standardowe powłoki, nie potrzebuje więc tak częstej konserwacji. Jest również tańsza niż stosowane obecnie rozwiązania. Dla przemysłu lotniczego to czysta oszczędność.

Nic więc dziwnego, że pojawiło się od razu zainteresowanie ze strony wytwórców silników. University West ściśle współpracuje z jednym z nich, GKN Aerospace (wcześniejszym Volvo Aero), a także z Siemens Industrial Turbomachinery, firmą produkującą turbiny gazowe. Według optymistycznych założeń innowacyjna powłoka może wejść do użytku już za dwa lata.

Źródło: pcimag.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA