REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Antifouling w liczbach

Czy zastanawialiście się kiedyś, jak duży wpływ na zużycie paliwa ma zastosowana na kadłubie statku farba? Okazuje się, że ogromny. Najskuteczniejsze farby przeciwporostowe mogą sprawić, że okręt spalać będzie dziennie nawet o pół tony paliwa mniej!

antifouling

fot. saavem (sxc.hu)

Żeby zobrazować skalę zjawiska, posłużymy się przykładem. Zgodnie z wynikami badań pływający po morzu przez pół roku statek gromadzi na każdym metrze kwadratowym swojego kadłuba 150 kilogramów „pasażerów na gapę” – skorupiaków i glonów. Załóżmy, że mamy do czynienia z ogromnym supertankowcem o powierzchni kadłuba 40 000 m². Po sześciu miesiącach spędzonych na morzu będzie on już dźwigał na kadłubie dodatkowe 6 tysięcy ton! W takim wypadku zużycie paliwa (i zarazem emisja dwutlenku węgla do atmosfery) zwiększyć się może nawet o 40-50% (źródło: World Shipping Council, 2008) [1].

A paliwo stanowi zwykle ok. 50% kosztów użytkowania całego statku [2]. Dla przykładu porastanie kadłubów okrętów kosztuje corocznie amerykańską marynarkę dodatkowe 500 mln dolarów wydane na paliwo [3]. Obniżenie więc jego zużycia choćby o 1% jest gigantyczną wręcz oszczędnością.

Nic dziwnego, że producenci farb przeciwporostowych prześcigają się w pomysłach zwiększających efektywność tego typu produktów. Do niedawna liderzy na rynku oferowali zużycie paliwa o 3-4% mniejsze niż standardowo i był to rewelacyjny wynik. Możliwości tego typu powłok są jednak wciąż zgłębiane i okazują się obecnie dużo większe. Najnowsze technologie na tyle skutecznie odstraszają skorupiaki i glony, że pozwalają zmniejszyć dzienne spalanie o prawie 10%, czyli (przy standardowym zużyciu 6,8 ton paliwa dziennie) o ponad 600 kilogramów paliwa [4]!

Warto więc zainwestować w dobrą ochronę przeciwporostową. Aby statkom było lżej.

Źródła:
[1] Anti-Fouling Systems, International Maritime Organization, Londyn 2002
[2] Antifouling coatings range, International Paint
[3] A. Waddams, S. Job, A. Shenoi, Cleaning Up Marine Antifouling, Materials KTN Report, 2010
[4] www.international-marine.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 2
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA