REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Farby wodorozcieńczalne – ile % rynku stanowią?

Wciąż słyszymy, że farby wodorozcieńczalne coraz bardziej się liczą, ale jak naprawdę wygląda sytuacja? Jaki jest ich udział na rynku w poszczególnych sektorach branży farb? Już wiemy – dzięki wynikom badań Irfab Coatings Markets, opublikowanym przez firmę doradczą PRA.

farby wodorozcieńczalne

Fot. qimono / pixabay.com

W roku 2018 zapotrzebowanie na farby wodorozcieńczalne na całym świecie przekroczyło 25 milionów ton. Ale czy to dużo, czy mało? Jak dużą część rynku stanowią w różnych sektorach branży farb? Odpowiedzi poniżej.

Farby dekoracyjne do wnętrz: 90% wodorozcieńczalnych

Ponad 92% zapotrzebowania na farby wodorozcieńczalne generuje branża architektoniczna. Jeśli chodzi o farby zewnętrzne (elewacyjne), to udział farb na bazie wody na tym rynku wynosi 80%, zaś w przypadku produktów do użytku wewnętrznego – aż 90%. Mniej natomiast jest produktów wodorozcieńczalnych w sektorze farb podłogowych oraz dachowych.

Jeśli chodzi o farby przemysłowe, najwięcej produktów wodorozcieńczalnych wykorzystuje się w sektorze samochodowym i transportowym, opakowań metalowych, ogólnym przemysłowym oraz farb do drewna. Najszybciej znaczenie farb wodorozcieńczalnych rosło będzie w branży transportowej – do roku 2023 w tempie 3,4% rocznie, głównie za sprawą coraz częstszego wykorzystania do zabezpieczenia ciężarówek i autobusów, składów kolejowych, a przy naprawach lakierniczych.

Połowa farb w branży opakowaniowej

W branży opakowaniowej i ogólnej przemysłowej farby wodorozcieńczalne wykorzystuje się przede wszystkim do powlekania opakowań metalowych oraz elementów z tworzyw sztucznych. W branży opakowań metalowych mają one znaczący udział – 50%. Jeśli chodzi o same puszki na napoje, to prawie wszystkie stosowane powłoki (96%) są wodorozcieńczalne. Muszą one w tym wypadku spełniać wymogi dotyczące kontaktu z żywnością. Udział produktów wodorozcieńczalnych w branży powłok na tworzywa sztuczne jest już mniejszy – 23%.

W samej ogólnej branży przemysłowej udział tego typu produktów jest niewielki – zaledwie 6%. Barierą są wciąż niewystarczające właściwości tych farb w porównaniu z rozpuszczalnikowymi pod kątem wymogów branży. Do tego produkcja żywic i farb wodorozcieńczalnych jest droższa, co do pewnego stopnia hamuje rozwój rynku.

Motoryzacja: farbom wodorozcieńczalnym sprzyjają regulacje prawne

Zapotrzebowanie na wodorozcieńczalne powłoki w sektorze samochodowym i transportowym pokryło w 2018 roku 18% rynku. W branży samochodowej OEM ich znaczenie rośnie, ze względu na kompaktowe procesy powlekania z udziałem produktów wodorozcieńczalnych. Wykorzystuje się je zwłaszcza w roli powłok bazowych, zarówno w Azji, jak i Europie.

Jeśli chodzi o lakiery refinish, technologie wodorozcieńczalne pokrywają 15% rynku, ale ich udział się zwiększa. Choć dominują produkty rozpuszczalnikowe, dwuskładnikowe wodorozcieńczalne dyspersje akrylowe lub poliuretanowe są stosowane wszędzie tam, gdzie obowiązują surowe regulacje dotyczące emisji LZO.

Dużo w powietrzu, mało na morzu

Stosunkowo duże jest wykorzystanie produktów wodorozcieńczalnych w sektorze lotniczym – aż 30%. Producenci intensywnie pracują nad wodnymi podkładami dla przemysłu lotniczego wolnymi od chromianów, ale ich właściwości nie odpowiadają jednak jeszcze jakości wolnych od chromianów produktów rozpuszczalnikowych.

W branży kolejowej farby wodorozcieńczalne stanowią 11%. Ich wykorzystanie jednak rośnie z powodu ogólnego trendu obniżania śladu węglowego, zmniejszania zużycia energii oraz emisji LZO w transporcie. Bardzo powoli natomiast technologia wodorozcieńczalna jest wdrażana w przemyśle farb morskich. Produkty na bazie wody stanowią tam tylko 5% wszystkich farb i są stosowane głównie w ramach prac konserwacyjnych lub do zabezpieczania elementów wyposażenia wewnętrznego statków.

Infrastruktura: opór inwestorów

Stosunkowo niechętni innowacyjnym wodorozcieńczalnym rozwiązaniom są również inwestorzy w branży budowlanej i infrastruktury. Tłumaczą się problemami związanymi z aplikacją, jakością oraz kosztem. Co prawda wodorozcieńczalna jest 1/3 powłok stosowanych do zabezpieczania betonu, ale już w przypadku powłok na stal tego typu farby stanowią tylko 2%.

W sektorze powłok przemysłowych na drewno udział produktów wodorozcieńczalnych wynosi 9%. Wciąż silnie dominują farby rozpuszczalnikowe, ale sytuacja powoli się zmienia. Jeszcze mniejszą popularnością farby wodorozcieńczalne cieszą się w sektorze ACE – stanowią w nim zaledwie 5% wszystkich materiałów powłokowych. W przypadku maszyn rolniczych i budowlanych farby na bazie wody okazują się wciąż trudne w aplikacji, niewystarczająco silnie przylegające do podłoża lub niewystarczająco skuteczne w walce z korozją.

Widać więc, że o ile w pewnych sektorach branży farb wyroby wodorozcieńczalne stanowczo dominują, w innych wciąż nie spełniają wymogów i stanowią niewielki odsetek wykorzystywanych produktów. Nie oznacza to rzecz jasna, że ich udział nie będzie się zwiększał – wszak technologia wciąż idzie do przodu – jednak z pewnością w takich branżach jak infrastruktura, przemysł morski czy ACE przed nimi jeszcze długa droga.

Opracowano na podstawie: Olga Menukhin, Irfab Article – Waterborne Coatings, 20 listopada 2019, pra-world.com.

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA