REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Elektropowłoki PPG na częściach samolotów

Firma PPG zainstalowała swój pierwszy komercyjny system aplikacji e-powłok Aerocron na części samolotów. Znajduje się on w amerykańskim ośrodku Coast Guard Aviation Logistics Center w Elizabeth City (Karolina Północna), który dzięki temu skrócił proces aplikacji podkładu z godzin do minut, a czas sieciowania całej powłoki – z dni do godzin.

elektropowłoki PPG

Fot. arch. PPG

Podkłady Aerocron nanoszone poprzez elektropowlekanie charakteryzują się dobrą odpornością na korozję, poprawiają również adhezję nawierzchniowej warstwy farby. Przede wszystkim jednak w przeciwieństwie do farb standardowo nanoszonych poprzez natrysk tworzą bardzo jednorodną, a więc i lekką powłokę. Wszystko to zasługa elektropowlekania – technologii stosowanej dziś powszechnie przy produkcji samochodów, stanowiącej jednak nowinkę w aeronautyce.

Jednolita, lekka powłoka

Proces elektropowlekania (lub też powlekania elektroforetycznego) polega na umieszczeniu części, która ma zostać pokryta, w kąpieli, a następnie przyłożeniu do niej ładunku elektrycznego. Cząsteczki farby przylegają do naładowanych powierzchni, a po sieciowaniu termicznym tworzą bardzo jednolitą powłokę – nawet w trudno dostępnych miejscach.

Cały proces jest szybki i w pełni zautomatyzowany, a do tego niesamowicie efektywny i produktywny – praktycznie nie generuje odpadów, a materiał zostaje wykorzystany prawie w 100%. Powłoka jest lekka, ponieważ na powierzchni znajduje się dokładnie tyle podkładu, ile potrzeba, a dzięki temu cały samolot ma mniejszą masę i łatwiej jest mu poruszać się w powietrzu. Prócz tego aplikacja poprzez elektropowlekanie jest ekologiczna – wykorzystana farba jest wodorozcieńczalna i wolna od chromianów.

Schemat procesu elektropowlekania Aerocron. Fot. arch. PPG

W USA i w Europie

PPG zaprojektował system dostosowany do potrzeb Aviation Logistic Center. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, nowa technologia pomoże tego typu placówkom ograniczyć wykorzystanie chromianów i straty materiału, dzięki czemu cały proces aplikacji podkładu będzie przyjazny środowisku, tani i szybki.

Cały system składa się ze zbiornika zanurzeniowego, w którym zachodzi właściwy proces elektropowlekania, zbiornika do płukania, zbiornika do spłukiwania natryskowego, pieca do sieciowania oraz dodatkowej aparatury laboratoryjnej. Składniki kąpieli, rozpuszczane później w wodzie, produkowane są w dwóch zakładach PPG w USA – w Oak Creek w Wisconsin oraz w Springdale w Pensylwanii.

Prócz tego koncern uruchomił kilka pilotażowych zakładów w Europie, które mają rozwinąć i upowszechnić technologię elektropowlekania części samolotów.

Więcej na temat podkładów Aerocron na stronie PPG.

Źródło: coatingsworld.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA