REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Ekoefektywność według BASF

Firmy BASF i Dürr dokonały nowej analizy ekoefektywności procesu nanoszenia powłok samochodowych. Jej wyniki sugerują w jakim kierunku należy pójść, aby fabryki pracowały efektywnie, a równocześnie bez szkody dla środowiska. Co okazało się kluczem do sukcesu? Farby wodorozcieńczalne i zintegrowane procesy pozwalające zaoszczędzić na czasie i energii.

ekoefektywność

Fot. arch. BASF

Proces ekoefektywny to taki, który jest skuteczny, a równocześnie minimalnie wpływa na środowisko naturalne. Pod tym względem nanoszenie powłok lakierniczych na samochody jest prawdziwym wyzwaniem. Zużywa bowiem dużo energii, a do tego wiąże się z emisją do atmosfery niepożądanych związków, takich jak LZO czy dwutlenek węgla, których poziom trzeba ściśle kontrolować.

Oczywiście nie ma jednego prostego rozwiązania, które pozwoliłoby rozwiązać wszystkie te problemy. Sztuką jest znaleźć kompromis – wybrać opcję, która wyrządza jak najmniej szkód, a daje wiele korzyści. Na przykład stosowanie farb wodorozcieńczalnych wymaga więcej energii niż użycie produktów rozpuszczalnikowych, a co za tym idzie – przyczynia się do większej emisji CO2 do atmosfery; równocześnie jednak farby te służą środowisku, bo wykazują bardzo małą emisję LZO. Specjaliści dokładnie przeanalizowali korzyści i straty i ustalili, że użycie produktów wodorozcieńczalnych jest mimo wszystko bardziej ekoefektywne. A jeśli chodzi o ten rodzaj farb, BASF jest pionierem – zastosował je po raz pierwszy w przypadku powłok OEM już 25 lat temu.

Inna propozycja, która czyni aplikację powłok samochodowych bardziej ekoefektywną, to tzw. zintegrowane procesy. Standardowy i przestarzały już cykl malowania aut składa się z czterech etapów: elektropowlekania, nanoszenia podkładu, warstwy bazowej i bezbarwnego lakieru. W procesie zintegrowanym natomiast pomija się podkład, którego funkcję pełni specjalnie przystosowana warstwa bazowa. Pozwala to oszczędzić farbę, czas, energię (bo zamiast cztery razy pakować części do pieca, wystarczy tylko trzy) i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Porównanie standardowego i zintegrowanego procesu nanoszenia powłoki samochodowej. Fot. BASF

Wreszcie – nie bez znaczenia dla ekoefektywności są też innowacyjne formuły farb i techniki lakiernicze. Na przykład zamknięty obieg powietrza w komorze lakierniczej sprawia, że nawet rozpuszczalnikowe farby i lakiery są bezpieczne dla środowiska. Szkodliwe lotne związki nie zostają bowiem uwolnione na zewnątrz, do atmosfery, a usunięte poprzez spalanie.

Możliwości jest więc wiele. Grunt to wybrać te właściwe.

Źródło: BASF

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA