REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Sprzedaż internetowa – szansa dla rynku farb?

W branży farbiarskiej sprzedaż internetowa to wciąż jeszcze bardzo niszowy rynek, ma jednak dobre perspektywy. O tym, dlaczego producenci farb powinni się zacząć liczyć z tą formą sprzedaży, mówi na łamach portalu European Coatings przedstawiciel firmy USP Marketing Consultancy.

sprzedaż internetowa rynek farb

Fot. geralt / pixabay.com

Redaktorka European Coatings, Vanessa Bauersachs, zaprosiła do rozmowy Reiniera Zuydgeesta z USP Marketing Consultancy – firmy, która w ramach programu Home Improvement Monitor bada rynek w 11 europejskich krajach pod kątem sprzedaży internetowej materiałów wykończeniowych, w tym farb. Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski z rozmowy.

Mały rynek, ale rośnie

Zgodnie z najnowszymi wynikami badania Home Improvement Monitor obecnie tylko 3,1% zakupów farb to operacje on-line. Czy oznacza to, że mamy do czynienia z niszowym rynkiem? Nie da się ukryć, że tak.

Jeśli jednak porównamy ten wynik z sytuacją sprzed ponad dwóch lat, i tak jest dużo lepiej – w roku 2015 ten sam wskaźnik wynosił zaledwie 1,9%. Zgodnie z przewidywaniami analityków za 2-3 lata będzie on wynosił już 6%. A to wszystko za sprawą działań sprzedawców i dystrybutorów farb, którzy mocno inwestują w operacje on-line. Dlatego też producenci nie mogą dłużej pozostawać obojętni na tę formę sprzedaży.

Nie wszędzie tak samo

Czy sytuacja różni się w poszczególnych krajach europejskich? Tak. Pod względem sprzedaży internetowej farb przodują zdecydowanie Niemcy i Wielka Brytania. W Niemczech udział operacji on-line w całościowej sprzedaży farb wynosi 5,3%, zaś w Wielkiej Brytanii – 4,4%. Tymczasem we Włoszech, gdzie wskaźnik ten jest najniższy, ma on wartość zaledwie 1,2%.

Jak wyjaśnia Zuydgeest, są dwa główne powody takiego stanu rzeczy. Po pierwsze – Amazon jest na razie aktywny tylko w pięciu europejskich krajach, ale najbardziej właśnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Tymczasem wkroczenie Amazona na lokalny rynek natychmiast zwiększa udział zakupów on-line, zupełnie zmieniając mentalność obywateli.

sprzedaż internetowa rynek farb

Wielka Brytania to jeden z dwóch krajów, które dominują pod względem sprzedaży internetowej farb w Europie. Fot. luxstorm / pixabay.com

Drugi powód to różnice kulturowe. W Wielkiej Brytanii na przykład w latach 80. i 90. niesamowicie popularne były telefoniczne zamówienia farb. To dlatego przejście do operacji on-line nastąpiło tutaj sprawniej. Tymczasem w krajach takich jak Belgia drobne prace zrób-to-sam to coś w rodzaju narodowej tradycji, którą mieszkańcy kultywują, jeżdżąc do lokalnych sklepików po produkty i przyjazną radę sprzedawcy. Dlatego tutaj zainteresowanie sprzedażą internetową rośnie dużo wolniej.

Dlaczego tak? Dlaczego nie?

O wadach i zaletach zakupów internetowych farb ekspert opowiada na podstawie głosów uzyskanych w badaniu Home Improvement Monitor. Zapytani o to, dlaczego wybierają tę formę zakupu, ankietowani odpowiadali, że po pierwsze decyduje korzystna cena, po drugie – wygoda (dostawa do domu), a po trzecie – łatwiejsze porównywanie cen w sklepach internetowych. Konsumenci cenili sobie również większy wybór produktów w sprzedaży on-line.

Argumenty „na nie” były dosyć oczywiste – trudno wybrać odpowiedni odcień farby w sklepie internetowym. Jest to dziś główna przeszkoda dla rozwoju sprzedaży internetowej farb, klienci nie chcą bowiem ryzykować, że otrzymają produkt, który na ścianie będzie wyglądał zupełnie inaczej niż na ekranie monitora. Jedynym sposobem, by rozwiązać ten problem, jest obecnie przesyłanie przed zakupem próbek farb w formie małych puszek, jakie widujemy w marketach budowlanych.

Pytani klienci narzekali również na to, że kupując farbę on-line nie mają możliwości zapytania kogoś o radę w kwestii wyboru rodzaju farby. Byli i tacy, których zdaniem w tradycyjnym sklepie dużo łatwiej jest znaleźć poszukiwany produkt.

Szansa dla producentów

sprzedaż internetowa Amazon

Małe sklepy internetowe muszą wymyślać nowe
sposoby, by konkurować z rynkowym gigantem Amazonem. Fot. topgold / Foter.com / CC BY

W jaki sposób na tym nowym trendzie, jakim jest sprzedaż internetowa, mogą skorzystać producenci farb? Reinier Zuydgeest podsuwa kilka pomysłów. W ramach konkurowania z Amazonem wiele mniejszych sklepów internetowych wprowadza do sprzedaży zamiast pojedynczych produktów całe projekty malarskie – a więc zestaw farba + meble lub farba + narzędzia. Niektórzy w ramach wsparcia oferują także profesjonalne usługi. I tutaj właśnie pojawia się cenna możliwość współpracy dla producentów farb.

Sprzedaż internetowa to duża szansa zwłaszcza dla małych wytwórców. Współpracując bowiem z Amazonem jako platformą sprzedaży mogą dotrzeć ze swoimi produktami do krajów, które znajdują się poza ich standardową siecią dystrybucji. Więksi producenci mogą za to postawić na rozwój swoich własnych sklepów internetowych. Oraz wykorzystać fakt, że trafiający do nich klienci poszukują inspiracji – i podsunąć im je w formie artykułów o tym jak wykorzystać konkretne produkty.

Działając z głową, można naprawdę wiele zyskać na sprzedaży internetowej – nawet jeśli w branży farb ta forma zakupu dopiero raczkuje. W ten sposób można bowiem złapać wiatr w żagle, zanim stanie się ona silnym trendem.

Źródło: european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA