REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Glofouling Partnership w walce z biofoulingiem

Organizmy morskie przyczepiające się do kadłubów statków, czyli tzw. biofouling, nie tylko zwiększają zużycie paliwa, ale również rujnują równowagę w ekosystemach morskich. Katastrofie ekologicznej ma zapobiec nowa inicjatywa Glofouling Partnership.

Glofouling Partnership biofouling

Fot. arch. IMO

Porastanie kadłubów statków, zwane też biofoulingiem, jest zjawiskiem niemile widzianym, ponieważ, jak pisaliśmy już wielokrotnie, powoduje większe zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Ale nie tylko dlatego.

Niektóre inwazyjne gatunki morskie, przyczepiając się do powierzchni okrętu, pokonują w ten sposób duże odległości i zaczynają się szerzyć w regionach, w których zagrażają równowadze ekosystemów morskich. Dlatego też walkę porastaniu w ramach nowej akcji Glofouling Partnership wypowiedziała Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO).

Morskie bioinwazje zagrażają też ludziom

Realizacją programu zajęły się wspólnie trzy organizacje: Fundusz na Rzecz Globalnego Środowiska (GEF), Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) oraz Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO). Realizacja ta polegać ma przede wszystkim na zastosowaniu wytycznych IMO do kontroli i sterowania procesem porastania kadłubów statków.

Chodzi przede wszystkim o to, jak kontrolować porastanie, aby zapobiec przenoszeniu inwazyjnych gatunków morskich. Tego typu bioinwazje mają wpływ na rybołówstwo, marynarkę i infrastrukturę przybrzeżną, a w dalszej perspektywie poważnie zagrażają społecznościom nadmorskim. Skutki tego odczuć mogą szczególnie kraje rozwijające się, które nie mają funduszy, aby skutecznie walczyć z niechcianymi morskimi przybyszami.

Prawie 7 mln $ na walkę z biofoulingiem

Dzięki programowi kraje rozwijające się będą bardziej zdolne do ograniczenia transgranicznych migracji inwazyjnych gatunków morskich, spowodowanych przez porastanie statków. Jak mówi Stefan Micallef, dyrektor oddziału Marine Environment w IMO:

IMO jest w światowej czołówce, jeśli chodzi o działania mające na celu rozwiązanie problemu przenoszenia inwazyjnych gatunków morskich przez statki. Kontrola porastania kadłubów okrętów to zagadnienie kluczowe dla zachowania bioróżnorodności w środowisku morskim. Zapobieganie biofoulingowi ma zaś dodatkową korzyść dla środowiska – pozwala zmniejszyć ciężar statku, a tym samym ogranicza zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

Projekt inicjatywy został zaprezentowany przez Fundusz na rzecz Globalnego Środowiska w maju 2017. Koszt jego implementacji oszacowano na 6,9 mln $. Pełna nazwa programu brzmi Building Partnerships to Assist Developing Countries to Minimize the Impacts from Aquatic Biofouling (Budowanie współpracy w celu pomocy krajom rozwijającym się w zminimalizowaniu wpływu wodnego biofoulingu). W skrócie – Glofouling Partnership, od połączenia słów global (światowy) oraz biofouling.

Źródło: IMO

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA