Najbliższe sześć lat będzie sprzyjać farbom proszkowym, ale nie obędzie się również bez problemów. Niektórzy inwestorzy wciąż jeszcze obstają przy starych, sprawdzonych rozwiązaniach i nie interesują ich nowoczesne technologie proszkowe.

Czy konserwatywni inwestorzy dadzą się przekonać do farb proszkowych?
Fot. plainpaul / Foter.com / CC-BY-NC-ND 2.0
Najnowszy raport dotyczący rynku farb proszkowych, zatytułowany Global Powder Coatings Market, opublikowała firma Frost & Sullivan. Jej analitycy przewidują, że do roku 2020 wartość tego rynku wzrośnie do 12,53 mld dolarów. Pokrywa się to w dużym stopniu z prognozami specjalistów Grand View Research.
Azja napędza rynek
Zgodnie z nowym raportem w roku 2013 rynek farb proszkowych zarobił 7,77 mld $, a więc jeśli przewidywania analityków się sprawdzą, w ciągu najbliższych sześciu lat wzrośnie on niemal dwukrotnie. Jest to przede wszystkim zasługa Azji i Pacyfiku, gdzie intensywnie rozwija się budownictwo (obecnie tej części świata odpowiada aż 40% globalnego zapotrzebowania na materiały budowlane) i przemysł samochodowy (prognozowane 48% światowego zapotrzebowania w 2020). Również branża AGD jest w coraz lepszej sytuacji, jako że systematycznie poprawia się standard życia w takich krajach jak Chiny, Japonia, Singapur, Malezja i Wietnam.
Sytuacja ekonomiczna Europy i Ameryki Północnej jest nieco gorsza. W tych rejonach wysokie będzie przede wszystkim zapotrzebowanie na farby zaawansowane technologicznie i przyjazne środowisku, spełniające coraz bardziej rygorystyczne wymogi prawne.
Tanie i wydajne, ale…
Na czym polega przewaga farb proszkowych? Są tańsze i bardziej wydajne, a ich aplikacja jest szybka i wymaga niewielkiego nakładu energii – tam, gdzie potrzebne jest kilka warstw farb ciekłych, wystarczy tylko jedna farby proszkowej.
Niestety nie wszyscy są co do tego przekonani. Konserwatywni inwestorzy wciąż niechętnie patrzą na technologie proszkowe, które w ich oczach są ryzykowną nowinką, mimo że od ich pojawienia się na rynku upłynęło już kilkadziesiąt lat. Najczęściej mają oni wątpliwości co do wartości estetycznej tego typu powłok.
Inny problem to rosnące ceny surowców. Producenci farb proszkowych zdają sobie sprawę, że na etapie walki o zaufanie inwestorów nie mogą sobie pozwolić na podnoszenie cen, toteż mimo rosnącego zapotrzebowania mogą się wkrótce znaleźć w bardzo trudnej sytuacji.
Więcej na temat raportu na stronie Frost & Sullivan.
Źródło: Frost & Sullivan