a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweFarby lotnicze do 2022 – raport Markets and Markets

Farby lotnicze do 2022 – raport Markets and Markets

Sieć połączeń lotniczych na świecie rozrasta się, powstają nowe firmy, a stare łączą się i przemalowują swoje samoloty – wszystko to sprawia, że rynek farb dla lotnictwa również szybko się rozwija. Oto garść informacji na temat rynku oraz obowiązujących w lotnictwie trendów.

farby lotnicze raport Markets and Markets

Fot. ambquinn / pixabay.com

Zgodnie z informacjami opublikowanymi w raporcie Markets and Markets obecna wartość rynku farb lotniczych to 1,42 mld $. Do roku 2022 ma ona wzrosnąć do 1,98 mld $, co oznacza rozwój w tempie 6,9% rocznie.

Czas na malowanie

Co najbardziej sprzyja rynkowi? Zapotrzebowanie na innowacje, nowe formuły wolne od chromu, efektywne produkty oraz tworząca się klasa średnia. W wielu rejonach świata, głównie w Azji – w Indiach, Chinach, Korei Południowej, Wietnamie czy Singapurze – poprawiają się warunki życia i rozwija się przemysł, co napędza rynek lotniczy oraz rynek farb na samoloty. Zapotrzebowanie jest wysokie zarówno ze strony lotnictwa komercyjnego – w związku z zabudową coraz większej liczby obszarów na świecie oraz powstaniem nowych lotnisk – jak i wojskowego.

Znaczenie ma również to, co dzieje się wewnątrz branży lotniczej. Wiele firm łączy się, a co za tym idzie – wymagają przemalowania swoich samolotów. Ta skłonność do konsolidacji jest bardzo silna, ale mimo to powstają również nowe, młode firmy – a te z kolei potrzebują farb do pomalowania nowych samolotów.

farby lotnicze raport Markets and Markets

Fot. gunthersimmermacher / pixabay.com

Disney na samolocie

Dla linii lotniczych liczy się czas. Niemal każda godzina wyłączenia samolotu z użytku oznacza straty, przez co cała operacja pomalowania lub przemalowania kosztuje dużo więcej niż koszt robocizny i materiałów. Dlatego też mamy obecnie bardzo duże zapotrzebowanie na produkty lakiernicze, których aplikacja jest szybka i prosta.

Powstają także nowe formuły, przeznaczone do stosowania na nowych materiałach konstrukcyjnych, np. kompozytach. W przypadku wszystkich farb lotniczych ogromne znaczenie ma estetyka. Dziś nawet bardziej niż kiedyś, ponieważ na dynamicznie rozwijającym się rynku silniejsza jest potrzeba wyróżnienia się wśród konkurencji. Dlatego też coraz częściej stosuje się żywe kolory oraz efekty specjalne. Podczas gdy dawniej połyskliwe czy metaliczne farby wykorzystywano tylko do tworzenia dekoracyjnych wykończeń, obecnie są one używane na coraz większych powierzchniach maszyny.

Prócz tego trafiają się wyjątkowo wymagające projekty. Andreas Ossenkopf, dyrektor w firmie Mankiewicz, wspomina m.in. o zleceniu, w ramach którego na Boeingach 737 powstać musiał wzór nawiązujący do filmu Disneya Kraina lodu. Proces malowania samolotu można obejrzeć tutaj:

Farby do zadań specjalnych

Powłoki dla lotnictwa – bardziej nawet niż farby stosowane w innych branżach – muszą nie tylko prezentować się dobrze, ale i pozostać nietknięte nawet w trudnych warunkach. Wymaga się od nich odporności na niszczące warunki atmosferyczne, ekstremalne temperatury, ryzyko korozji, agresywne chemikalia i środki czyszczące. Nowoczesne powłoki muszą być też lekkie.

Zgodnie z tym najpopularniejszym rodzajem farb w branży lotniczej są produkty poliuretanowe, i one również będą się najszybciej rozwijać. Są one odporne na zniszczenia abrazyjne, przebarwienia i środki chemiczne, a poza tym, co ważne w lotnictwie, posiadają wysoką odporność na korozyjne działanie promieni UV.

Źródło: coatingsworld.com