REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Dobrzy projektanci reagują – kolor, trendy i samochody

Jak przewiduje się trendy dotyczące odcieni w branży samochodowej? Co na nie wpływa? Elke Dirks, projektantka kolorystyczna OEM w Axalcie, wyjaśnia, w jaki sposób mądre prognozy kolorystyczne mogą kształtować pojazdy przyszłości.

kolory trendy samochody

Fot. Virvoreanu-Laurentiu / pixabay

Przede wszystkim – trendy nie pojawiają się nagle, jak grzyby po deszczu, i nie można ich w żaden sposób wywołać. Można za to, dzięki długofalowej, wszechstronnej i dogłębnej analizie, wykryć je i przewidzieć. Praca Elke Dirks polega na tym, aby w ramach tej analizy oddzielać mało istotne zjawiska od tych, które mogą mieć duży wpływ na branżę samochodową. Jak mówi:

Dobrzy projektanci nie tworzą trendów kolorystycznych. Po prostu reagują w odpowiednim czasie i miejscu, proponując odpowiedni kolor dla danego produktu.

Dodaje, że w przypadku rynku OEM jest to szczególnie trudne i wymaga kilku faz rozwoju i testowania. Dlatego najmodniejsze odcienie sezonu przewidywane są już na trzy czy cztery lata wprzód.

Jak analizuje się trendy?

Na czym jednak właściwie polega ta analiza? W jaki sposób bierze się pod lupę trendy? Pierwsza metoda to monitorowanie ich w obszarach pozornie niezwiązanych, na przykład w branży meblarskiej, świecie mody, tkanin, innego rodzaju dóbr konsumenckich, i przekładanie tego później na przemysł samochodowy. Kolorystyka innych dziedzin życia oddziałuje na odcienie aut, czy tego chcemy czy nie. Dobrym przykładem takiego oddziaływania był megatrend na kolor biały, zapoczątkowany przez elektronikę i komputery. „Wirus” bieli szybko przeniósł się na samochody i obecnie kolor ten wciąż jest najpopularniejszym na światowych drogach.

Druga metoda natomiast polega na śledzeniu blisko 60 lat statystyk kolorystycznych zbieranych w raportach Axalty i wyciąganie na ich podstawie wniosków. Jak wiadomo bowiem, trendy co pewien czas wracają. Do tego, jak wyjaśnia Dirks, eksperci biorą pod uwagę czynniki specyficzne dla poszczególnych krajów, różnice kulturowe i tradycje, które mogą wpłynąć na preferencje w wyborze koloru.

Co wybierają producenci?

Działający w ten sposób specjaliści od kolorystycznych trendów ściśle współpracują z partnerami OEM. Analizują formy i linie, które mogą być podkreślone przy pomocy modnych kolorów i efektów, a także eliminują niepożądane efekty wizualne. Swoje propozycje przedstawiają następnie oddziałowi ds. kolorów producenta OEM, a tam już projektanci wybierają ostateczną paletę kolorów dla projektowanych przez siebie modeli samochodów.

W ostatnim czasie dodatkowo w kwestie koloru wmieszały się nowe technologie. Samochody posługują się systemami LiDAR, które działają lepiej, jeśli samochód jest polakierowany na jasny, bardziej odbijający kolor. Dodatkowo czyste, jasne kolory w większym stopniu kojarzą się ze zrównoważonym rozwojem i ekologią, dlatego wielu producentów preferuje je na swoich przyjaznych środowisku modelach.

Dirks zapewnia jednak, że nie oznacza to definitywnego końca ciemnych aut. Producenci pracują nad nowymi systemami, które będą wykrywać również ciemne odcienie. Kolory NIR są widoczne dla systemów LiDAR, dlatego umożliwią produkcję samochodów w szerszej gamie odcieni.

Specjalista od trendów – zawód lekki, łatwy i przyjemny?

Jak podsumowuje Dirk: zawód projektanta koloru w branży OEM wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Trzeba nie tylko rozumieć, w jaki sposób odcień i efekt wpływają na kształt i formę, ale i znać charakterystykę samej farby, skład pigmentowy, technologię zastosowania, specyfikację konkretnej serii. Wszystko musi ze sobą harmonijnie współgrać. Tylko wtedy uzyskamy idealny efekt, który nie tylko będzie błyszczał na drogach, ale i wytrzyma próbę czasu.

Źródło: european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA