Trwają prace nad innowacyjnym rozwiązaniem do kontroli porastania statków, opartym na technologii UV-C. W projekt zaangażowany jest jeden z czołowych producentów farb na świecie.
Technologia rozwijana jest przez AkzoNobel i Philips, obecnie zaś do konsorcjum dołączył producent statków Damen Shipyards. Polega ona na wykorzystaniu w powłoce diod LED emitujących promieniowanie UV-C w ilości zapewniającej skuteczną ochronę przed porastaniem.
Zmienić myślenie o systemach przeciwporostowych
Dotychczas prowadzone były testy technologii na mniejszą skalę, jednak dopiero dołączenie do projektu Damen Shipyards pozwoli wypróbować ją na rzeczywistych statkach. To doskonałe uzupełnienie ekspertyzy AkzoNobel w zakresie ochrony powierzchni oraz Philipsa w zakresie zastosować diod LED UV-C i elektroniki.
Jak komentuje Ralph Slikkerveer, dyrektor ds. badań i rozwoju w oddziale Marine, Protective and Yacht Coatings AkzoNobel:
Jesteśmy zachwyceni i podekscytowani perspektywą współpracy z Damen Shipyards w ramach konsorcjum. Jako międzynarodowy lider w branży stoczniowej wniesie on kluczową wiedzę oraz ekspertyzę, zwiększając nasze szanse na sukces.
Jasper Schuringa, szef działu Corporate Venturing w Damen Shipyards, dodaje, że nowa współpraca świetnie wpisuje się w ambicję firmy, by stać się najbardziej zrównoważonym producentem statków na świecie. Uważa również, że projekt ma zdecydowanie potencjał, by zmienić tradycyjne myślenie o systemach przeciwporostowych.
Prace od 2014 roku
Philips rozpoczął eksperymenty z wykorzystaniem technologii LED UV-C – stosowanej wówczas do oczyszczania wody i sterylizacji – w roku 2014. Nie była ona jednak wykorzystywana na otwartych wodach. Dzięki włączeniu się w projekt AkzoNobel, a obecnie również Damen Shipyard, coraz wyraźniej rysuje się na horyzoncie możliwość skomercjalizowania rozwijanej technologii.
Źródło: AkzoNobel