Ciekawym trendem jest wzrastające zainteresowanie szkoleniami z zakresu kolorystyki, kolorymetrii, świadomego i skutecznego lakiernictwa. Szkół zawodowych jest coraz mniej. Wpływa na to kilka czynników, między innymi niż demograficzny. Zapotrzebowanie na dobrych specjalistów w związku z co raz większą ilością samochodów na drogach rośnie z każdym rokiem. Każdy dealer poważnie myślący o swoich klientach, powinien posiadać w swojej ofercie usługi blacharsko-lakiernicze, jednak nie zawsze idzie to w parze z odpowiednio wykwalifikowaną kadrą.
Utarło się pewne przekonanie (głównie spowodowane małymi warsztatami), iż usługi lakiernicze zwykle są wykonywane na bardzo niskim poziomie. Poprzez Mobilne Szkolenia po całej Polsce chcemy walczyć z tym przekonaniem, dzięki profesjonalny, szkoleniom, które są dedykowane dosłownie dla każdego.Szczególnie Mobilne szkolenia wykazują się większym zainteresowaniem. Wiele osób nie ma czasu aby wyrwać się z pracy i jechać przez pół Polski aby dowiedzieć się o nowych trendach w lakierowaniu, impreza w terenie potrafi zebrać osoby z okolicy, ludzie znają się i znają rynek na którym pracują.
Szkolenia dla osób w branży, czy też dla hobbistów, którzy w swoich garażach pracują nad samochodem swojego życia. Zwykle ich wiedza pochodzi z Internetu, gdzie jest wiele niepotwierdzonych, niesprawdzonych i często fałszywych informacji.U nas każdy na własne oczy jest w stanie się dowiedzieć co z czym się je, czego nie można robić, poznać podstawowe zasady lakierowanie i doboru kolorów. Szkolenia Profix cieszą się popularnością wśród mechaników samochodowych. Są świetnym sposobem na poszerzenie swoich umiejętności, być może szansą na przebranżowienie.
Dobór koloru samochodu to z pozoru kaszka z mleczkiem. Wybieramy odpowiedni kolor samochodu, który mamy pomalować i po krótkim czasie nasze oko cieszy świeży lakier, idealnie pasujący do reszty samochodu.
Rys. Udowodniono, że kobiety widzą kolory lepiej niż mężczyźni.
Tymczasem czasami dzieje się tak, że niektóre samochody zmieniają swoją barwę pod wpływem działania słońca. Przez tego typu zjawiska rozwój nowych lakierów staje się coraz droższy i wymaga coraz więcej czasu. Nie każdy kolor lakieru nadaje się bowiem na pokrycie nim karoserii, gdyż np. odcienie fioletu są szczególnie wrażliwe na działanie promieni UV i szybciej blakną. Dlatego też każdy lakier musi przejść tzw. test Florydzki, gdyż w USA panują ekstremalne warunki pogodowe związane ze słońcem, słonym powietrzem i dużą ilością opadów.
Dopiero gdy polakierowany danym lakierem pojazd przejdzie ten test pomyślnie, czyli przetrwa w tych warunkach dwa lata bez wyblaknięcia, farba może być wprowadzona do seryjnej produkcji.
Podstawowa trudność polega na tym, iż auta niejednokrotnie są przemalowane i mają kilka różnych odcieni. Odcienie te są umiejętnie zamaskowane przez tzw. „cieniowanie”, więc właściwy dobór koloru do jednej części auta wcale nie gwarantuje dobrego efektu dla części pozostałych. Kolejnym błędem wpływającym na niewłaściwą ocenę koloru jest sprawdzanie odcienia w pomieszczeniach zamkniętych (garaż, warsztat, kabina lakiernicza). Wówczas sztuczne oświetlenie zniekształca postrzeganie koloru.
Kolor musi być oceniany w świetle dziennym, choć zbyt mocne światło słoneczne czasami w tym przeszkadza. Alternatywnym rozwiązaniem jest posiadanie lampy imitującą naturalne oświetlenie. Jeśli stoi obok żona czy dziewczyna, ona również może pomóc. Dlaczego?
Udowodniono, że kobiety widzą kolory lepiej niż mężczyźni. Fakt ten wynika z położenia genów odpowiedzialnych za widzenie barw. Geny determinujące widzenie czerwieni i zieleni są położone bardzo blisko siebie na chromosomie X. Jak wiadomo u mężczyzn występuje tylko jeden taki chromosom. Każde uszkodzenie genu ujawnia się natychmiast brakiem prawidłowego rozpoznawania barw. Nie ma możliwości skompensowania defektu przez drugi chromosom X, jak jest to możliwe w przypadku kobiet. Co więcej, u części kobiet występują mutacje powodujące powstanie czterech zamiast trzech rodzajów światłoczułych białek, co w konsekwencji skutkuje zdolnością do lepszego postrzegania kolorów. Fakt ten nie jest cechą wyłącznie ludzką. Większość małp płci męskiej widzi dwubarwnie – posiada jeden chromosom X z jednych rodzajem opsyny. Samice natomiast, posiadając dwa chromosomy X, mogą w drodze dziedziczenia otrzymać nieco różniące się geny opsyny, a wynikiem tego jest widzenie trichromatyczne.
Należy przy tym pamiętać, by w miarę precyzyjnie odwzorować późniejsze warunki malowania samochodu, czyli właściwe ciśnienie powietrza, ilość warstw oraz pistolet lakierniczy. Często w mieszalni stosuje się minipistolety o mniejszej dyszy, co zmniejsza wiarygodność natrysku próbnego. Przed samym lakierowanie upewnijmy się czy powłoka antykorozyjna w miejscu naprawianym została w sposób należyty odtworzona. Dotyczy to również koloru podkładu, ma to niebagatelne znaczenie w efekcie końcowym uzyskanym w wyniku lakierowania.