Biel i kolory neutralne wciąż rządzą, ale użytkownicy samochodów są coraz bardziej otwarci, jeśli chodzi o głębię odcieni i efekty specjalne. Axalta opublikowała właśnie swój najnowszy raport na temat najpopularniejszych odcieni samochodów na świecie.
Kolor biały, mimo że w różnych krajach i zakątkach świata nie cieszy się tak samo wielką popularnością, pozostaje najczęściej wybieranym odcieniem samochodów. To nic nowego – palma pierwszeństwa przypadła mu już w roku 2014 i 2015. Klienci jednak coraz chętniej wybierają lakiery z efektami specjalnymi i dodatkową głębią, co świadczy o tym, że schemat biały-czarny-srebrny-szary zaczyna ich nudzić. Oto najważniejsze informacje z nowego raportu Axalty.
Świat – kolorami
Procentowo wciąż króluje kolor biały – jego udział wyniósł w tym roku 37%, czyli o 2% więcej niż w 2015. Zdecydowanie największą popularnością biel cieszy się w Azji, gdzie 48%, a więc niemal połowa, samochodów ma kolor biały. Rekordy biją Chiny – biel nosi aż 57% tamtejszych aut. Dużą popularnością odcień ten cieszy się także w Ameryce Południowej i Afryce (po 41%).
Na drugim miejscu plasuje się kolor czarny (18%, bez zmian w stosunku do 2015). Najwięcej czarnych aut obserwuje się na drogach w Ameryce Północnej (21%) i Europie (20%). Srebrny, który w 2011 roku został strącony z pierwszego miejsca, stopniowo traci na znaczeniu – w 2016 z wynikiem 11% zajmuje już tylko trzecie miejsce. Podobny udział ma kolor szary (który jednak wyprzedził już srebrny w Europie, Ameryce Północnej i Korei Południowej).
Wciąż dominują więc kolory neutralne, w poszczególnych regionach swoją pozycję umacniają jednak również inne, ciekawsze barwy. W Ameryce Północnej rosnącą popularnością cieszy się czerwony (10%), w Rosji i Europie całkiem nieźle radzi sobie niebieski (9%). Żółty i złoty to z kolei przykłady nietypowych odcieni, które nieźle trzymają się w Azji (4%).
Świat – kontynentami
W Azji, jak już zostało wspomniane, prawie połowa samochodów ma kolor biały – i ten trend jest wspólny niemal dla wszystkich krajów azjatyckich. Preferencje klientów jednak są bardziej zróżnicowane, jeśli chodzi o odcienie metaliczne i perłowe – w Chinach bardziej popularne są te pierwsze, w Japonii te drugie.
Dla Europy charakterystyczna jest silna pozycja koloru szarego – jego udział wynosi tu 17%, a więc więcej niż gdziekolwiek indziej. Czarny natomiast traci na popularności, a przepaść między nim a najchętniej wybieranym odcieniem białym powoli rośnie – w roku 2016 wynosi już 7%.
Kolor szary umacnia się również w Ameryce Północnej, gdzie zyskał na popularności o 2%, umacniając tym samym swoją przewagę nad srebrnym. W Afryce, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę upalny klimat, zdecydowanie dominują jasne odcienie – srebrne i białe auta stanowią tam w sumie 63% wszystkich pojazdów na drogach. W Ameryce Południowej stosunkowo dużym wzięciem cieszy się kolor zielony (5%), podobnie jak w Rosji, gdzie dodatkowo silną pozycję mają odcienie beżowe i brązowe. Stanowią one tam aż 8%, podobnie jak w Chinach – nigdzie ich udział nie jest tak wysoki.
Trafić w gusta klientów
Badania w ramach raportu są użyteczne dla kontrahentów Axalty – producentów samochodów. Pozwalają im bowiem przewidzieć, które kolory będą się najlepiej sprzedawały w najbliższym czasie. Jak mówi Annie You, projektantka odcieni OEM oddziału Axalta w Chinach:
Różnice takie jak między popularnością białych odcieni perłowych i metalicznych w Azji pokazują, że preferencje użytkowników aut są bardziej zróżnicowane. Musimy być świadomi tych niuansów, aby dokładnie trafić w gusta klientów.
Pełną wersję raportu Axalty, zatytułowanego Global Automotive 2016 Color Popularity Report, można pobrać ze strony koncernu.
Źródło: coatingsworld.com