REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

SEAFRONT i ekologiczne farby przeciwporostowe

Z myślą o skutecznych, a zarazem przyjaznych środowisku farbach przeciwporostowych Unia Europejska powołała do życia program SEAFRONT. W ramach niego naukowcy i technolodzy z ośmiu różnych krajów będą pracować wspólnie nad nowoczesnymi rozwiązaniami zwalczającymi problem foulingu.

seafront farby przeciwporostowe

Fot. ziptrivia (sxc.hu)

Obecnie dostępnych jest wiele skutecznych formuł przeciwporostowych, ale wiele z nich poważnie szkodzi morskiej florze i faunie. SEAFRONT pracuje nad farbami i powłokami, które nie tylko będą skutecznie zapobiegać przyczepianiu się do kadłuba statku niechcianych gości ale i nie będą uwalniać do otoczenia substancji szkodzących środowisku.

Bez biologii ani rusz

Twórcy projektu podchodzą do sprawy poważnie i kompleksowo. Świadczy o tym fakt, że w prace zaangażowany będzie również biolog z brytyjskiego Newcastle University, profesor Tony Clare. Badając szczegółowo fizjologię i mechanizmy przyczepiania się organizmów morskich do kadłuba statku dostarczy on grupie technologów cennych informacji, bez których opracowywanie skutecznych formuł przeciwporostowych byłoby właściwie szukaniem po omacku.

Korzyści

Efektywna powłoka przeciwporostowa sprawia, że statek pozostaje lekki i jego ruchu nie spowalniają gromadzące się na powierzchni algi i skorupiaki. W ten sposób spala się mniej paliwa, a więc zmniejsza się również emisja CO2. Tak zabezpieczony statek nie wymaga tak częstej konserwacji, natomiast elektrownie pływowe pokryte farbą przeciwporostową działają sprawniej.

Uczestnicy

Koordynatorem całego projektu jest instytut badawczy Dutch Polymer Institute (DPI). Natomiast główny partner wśród producentów farb to International Paint, część koncernu AkzoNobel. Jej zadaniem będzie wprowadzanie na rynek formuł opracowanych w ramach SEAFRONT.

Fot. johnnyberg (sxc.hu)

Łącznie w przedsięwzięcie zaangażowało się pięć międzynarodowych jednostek, siedmiu przedstawicieli SME (mała i średnia przedsiębiorczość) oraz siedem instytutów badawczych. Na badania dotyczące ekologicznych farb przeciwporostowych mają oni cztery lata i 11,2 mln euro (z czego 8 mln pochodzi z funduszy unijnych).

O ogromnych wydatkach, jakich przyczyną bywają przyczepiające się do kadłubów statków organizmy, oraz o tym ile pozwalają zaoszczędzić farby przeciwporostowe przeczytać można w naszym tekście Antifouling w liczbach.

Źródło: DPI

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA