Pandemia mocno zaszkodziła niektórym producentom farb, na pewno jednak nie tym specjalizującym się w produktach dekoracyjnych. Jak wynika z badania PZPFiK, w drugim kwartale tego roku sprzedaż farb dekoracyjnych wzrosła w Polsce w stosunku do roku poprzedniego aż o 14%.

Fot. UnitedSoybeanBoard / Foter.com / CC BY 2.0
Badanie prowadzone jest przez Polski Związek Producentów Farb i Klejów od pięciu lat. Na zlecenie PZPFiK wykonuje je firma GFK Polonia. W całej historii badania wyniki sprzedaży farb dekoracyjnych nigdy nie były tak dobre, jak w drugim kwartale 2020.
Kwarantanna dobrym czasem na remont
Zanotowany wzrost jest spowodowany głównie dużym zapotrzebowaniem na produkty typu DIY (ang. do-it-yourself – zrób to sam). Jak komentuje Bartłomiej Ślązak, dyrektor zarządzający PZPFiK:
Agregowane przez nas dane wskazują, że branża farbiarska dobrze poradziła sobie z COVID-19. Przypuszczamy, że pozostanie w domach skłoniło Polaków do wykorzystania tego czasu na przeprowadzenie remontów czy odświeżanie mieszkań.
Wyraźny wzrost zanotowano także w sektorze produktów do ochrony i pielęgnacji drewna – ich sprzedaż wzrosła aż o 19%. Wskazuje to, że w okresie kwarantanny Polacy zaszyli się w swoich domkach letniskowych i postanowili wykonać w nich od dawna odkładane prace.
Gorsza sytuacja farb przemysłowych
Sytuacja wygląda niestety mniej korzystnie w sektorze farb przemysłowych – na podstawie informacji bezpośrednio od producentów PZPFiK podaje, że ich sprzedaż wyraźnie spadła. Jak zapowiada Bartłomiej Ślązak, w tym przypadku dokładne wartości zostaną podane, gdy uruchomiony zostanie panel badawczy m.in. dla farb proszkowych, nad czym trwają obecnie prace.
Źródło: PZPFiK