Podczas gdy naukowcy i technolodzy dwoją się i troją, by uzyskać idealną formułę farb przeciwporostowych, holenderska firma Micanti proponuje coś zupełnie innego – przeciwporostową folię. Czy ich pomysł przekona klientów i wpędzi w tarapaty producentów farb?
W swojej kampanii promocyjnej Micanti przekonuje, że powłoki przeciwporostowe sprawdzają się tylko dla obiektów w ruchu, a poza tym szybko się zużywają i uwalniają do środowiska morskiego szkodliwe chemikalia. Jako alternatywę firma proponuje fizyczną barierę – specjalną folię Thorn-D wyposażoną w drobne włókna utrudniające organizmom morskim przyczepianie się do kadłuba statku.
Rozwiązanie zainspirowane naturą
Mnóstwo drobnych nylonowych włókien na powierzchni folii faluje pod wpływem ruchu wody, tworząc niestabilną powierzchnię. A ponieważ włókna dodatkowo są sztywne i kłujące, skutecznie uniemożliwiają algom i skorupiakom przyczepienie się do podłoża – tłumaczy Micanti na swojej stronie. To mechanizm podobny do tego występującego w naturze – sztywnych włosów wytwarzanych przez niektóre morskie organizmy dla ochrony przed „pasażerami na gapę”.
Z początku wykorzystywana dla obiektów przycumowanych na stałe, obecnie folia została przystosowana również do łodzi i okrętów, które często są w ruchu. Nie zużywa się, raz naniesiona wystarczy aż na sześć lat, nie krępuje w żaden sposób ruchu statku i jest w pełni bezpieczna dla środowiska – zachwala producent.
Folia przyszłością przemysłu morskiego?
Czy ścieżka, którą podążają naukowcy w poszukiwaniu idealnej formuły farby przeciwporostowej, jest ślepą uliczką? Czy przyszłością przemysłu morskiego jest przeciwporostowa folia, pozwalająca obejść problem krótkiego okresu trwałości i toksycznych dodatków? Trudno przewidzieć, jak do tej nowinki podejdą klienci, ale już teraz spotkała się ona z uznaniem specjalistów – znalazła się na liście SME Innovation Top 100, zdobywając najbardziej prestiżową holenderską nagrodę dla innowacyjnych rozwiązań w nauce i przemyśle.
Zapraszamy do obejrzenia filmu promocyjnego od firmy Micanti oraz wizyty na stronie producenta.
Źródło: paintsquare.com