Rynek FarbArchitektoniczne trendy kolorystyczne i powierzchniowe w Europie

Architektoniczne trendy kolorystyczne i powierzchniowe w Europie

Tendencje w zakresie kolorystyki fasad i elementów zewnętrznych budynków a farby proszkowe.

Architektura i kolor są ze sobą nierozłącznie związane od wieków. Nie istnieje przy tym pojęcie „właściwego“ wyboru. Przy doborze kolorów i konstrukcji fasad wśród architektów i projektantów w całej Europie ważne są najróżniejsze aspekty: emocje, duch czasu, bliskość lub dystans w stosunku do otoczenia, znaczenie i wartość budynku, a także – jako bardzo ważne elementy – jego forma i sposób jego postrzegania.

Firma Axalta Coating Systems, jeden z wiodących dostawców farb proszkowych do aplikacji architektonicznych, przeprowadziła analizę aktualnych trendów kolorystycznych. Jej postawą były dane sprzedaży z roku 2013.

Szarość pokonuje biel, traci również czerń

Biel – przez wiele lat ulubiony kolor architektów – straciła w porównaniu z rokiem 2012 prawie 4% i zajmuje z wynikiem 34% tylko drugie miejsce. Pierwsze miejsce zajmują odcienie szarości, których udział zwiększył się o 4% do około 40%. Obejmują one także odcienie metaliczne. Różne odcienie szarości o metalicznym połysku promieniują elegancją, rzeczowością i dyskrecją. Na popularności traci też w architekturze czerń. Udział tego achromatycznego koloru, który zmalał o 1,2% do 6,4%, plasuje go na czwartym miejscu w statystykach sprzedaży.

Wzrost popularności kolorowych farb

W architekturze europejskiej stosuje się ogółem więcej kolorowych farb. Ich udział w sprzedaży wzrósł w sumie w stosunku do roku 2012 o około 2%.

Najbardziej zwiększyła się popularność odcieni brązu i brązu metalicznego. Z udziałem 8,4% ten kolor ziemi i przyrody zajął łącznie trzecie miejsce na polu aplikacji architektonicznych. Przy projektowaniu fasad i innych elementów budynków wzrosło też znaczenie ciepłej żółci i beżu. W rankingu popularności kolory te, które promieniują ciepłem, optymizmem i radością życia, poprawiły swój wynik o 0,5% do 3,5%.

W przypadku odcieni zieleni, kojarzonymi ze świeżością, trwałością, oszczędnym korzystaniem z zasobów naturalnych i świadomością ekologiczną, udział w sprzedaży zwiększył się o 0,2%, również do 3,5%. O tyle samo zmalała popularność koloru niebieskiego, który uzyskał wynik 2,3%. Czerwień i fiolet, czyli synonimy silnych emocji, żywotności, oryginalności i fantazji, utrzymały wynik z poprzedniego roku, który wyniósł około 2%. To samo dotyczy symbolizującego żywotność i siłę koloru pomarańczowego. Jego udział nie uległ zmianie i wyniósł 0,3%.

Farby w wysokim połysku wychodzą z mody

W przypadku powierzchni na popularności znacznie straciły połyskliwe powłoki, które spadły w rankingu na drugie miejsce. Ich udział zmalał o 7,5% do 29,6%. Największy wzrost popularności, o 3,6%, odnotowały powierzchnie matowe. Zajmują one obecnie najwyższe miejsce z wynikiem 30,9%. Miejsce trzecie zajmują powierzchnie półpołyskowe, których udział wzrósł o 2,3% do 25,5%. Rosnącą popularnością cieszą się dalej powierzchnie strukturalne. Ich wynik poprawił się o 1,6% i wynosi 14%.

Axalta Coating Systems to wiodący, globalny producent farb ciekłych i proszkowych dla branży motoryzacyjnej, transportowej i ogólnoprzemysłowej oraz architektury i branży dekoracji wnętrz. Firma Axalta Coating Systems korzysta z ponad 145 lat doświadczeń w dziedzinie powłok malarskich. Dalsze informacje można znaleźć na naszej stronie internetowej www.axaltacs.com