REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Żywica podstawą dobrej farby. Rynek żywic do 2026

Na całym świecie intensywnie rozbudowywana jest infrastruktura, poprawiają się warunki ekonomiczne, powstaje coraz więcej budynków. Wzrasta popyt na farby, a dobrej jakości farby wymagają dobrej jakości żywic. Dlatego rynek żywic szybko rośnie – zdaniem Transparency Market Research do roku 2026 będzie się rozwijał w tempie ponad 5% rocznie.

rynek żywic do 2026 Transparency Market Research

Żywice są dziś bardzo potrzebne m.in. w infrastrukturze do znakowania dróg. Fot. Free-Photos / pixabay.com

Zdaniem ekspertów Transparency Market Research w okresie 2018-2026 rynek żywic rósł będzie w tempie 5,27% rocznie. Oznacza to, że w roku 2026 osiągnie już wartość 52,18 mld $. Kto potrzebuje najwięcej żywic? Branża farb i powłok, a w ramach niej: infrastruktura, budownictwo i motoryzacja.

Żywice dla trwałych oznakowań i wytrzymałego drewna

Jeśli chodzi o infrastrukturę, na całym świecie intensywnie rozbudowana jest sieć dróg. A to oznacza nakłady na ich oznakowanie. Do malowania znaków na drodze wymagane są doskonałej jakości farby, odporne na ścieranie i warunki atmosferyczne. Takie właściwości może dać dobrej jakości żywica.

Kolejne źródło zapotrzebowania na żywice – również związane z naszą coraz większą mobilnością – to lakiery samochodowe. Nie tylko OEM; w związku z coraz większą liczbą aut na światowych drogach, rośnie również liczba stłuczek, a więc i napraw lakierniczych. W branży meblarskiej i architekturze dobrej jakości żywice są stosowane by chronić drewno przed wilgocią i szkodnikami, a w branży morskiej – przed niszczącym działaniem soli morskiej.

Wreszcie – lepsze warunki ekonomiczne i wyższe zarobki sprawiają też, że ludzie inwestują w mieszkania. I potrzebują farb dekoracyjnych.

Na pierwszym miejscu – żywice akrylowe

Najpopularniejsze, szczególnie w architekturze, są obecnie żywice akrylowe. W analizowanym przez TMR okresie ich udział ma jeszcze wzrosnąć. Chętnie wybieramy farby na bazie żywic akrylowych, bo w wersji wodorozcieńczalnej charakteryzują się niską emisją LZO, a więc są przyjazne środowisku.

Globalny zwrot ku ekologii oraz wahania cen ropy naftowej sprawiają, że zainteresowanie przyjaznymi środowisku surowcami bardzo szybko rośnie. Wybierając je, firmy dostosowują się do wymogów unijnych lub po prostu dbają o swój pozytywny wizerunek. Oprócz żywic akrylowych w cenie są również żywice na bazie alkidów, wykorzystywane jako spoiwo farb wodorozcieńczalnych. Wśród najważniejszych producentów żywic wymieniani są Allnex, Celanese, DIC, Royal oraz BASF.

Rosną Azja, Bliski Wschód i Ameryka Łacińska

W roku 2017 największym rynkiem żywic – zarówno pod względem wielkości produkcji, jak i wartości – była Azja i Pacyfik. To tu produkuje się również i sprzedaje najwięcej farb. I to w najbliższym czasie się nie zmieni – przeciwnie, znaczenie Azji będzie rosło.

Dobrze trzyma się także rynek żywic w Europie i Ameryce Północnej, tu jednak nie jest spodziewany szybki wzrost, ponieważ mamy do czynienia z dużymi, dojrzałymi rynkami. Szybko natomiast rozwijać się będą Bliski Wschód i Afryka oraz Ameryka Łacińska.

Źródło: TMR

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA