REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Wzornik RAL Design

RAL Design to rozbudowana wersja popularnego systemu RAL, stworzona w 1993 roku w odpowiedzi na potrzeby architektów, projektantów oraz twórców reklam. Dzięki bogactwu kolorystycznemu (zawiera aż 1625 kolorów!) cieszy się dziś dużą popularnością.

RAL Design

Wzorniki RAL Design D2. Fot. Wikimedia Commons

We wzorniku RAL Design nic nie jest przypadkowe. Każdy kolor jest dokładnie opisany za pomocą trzech parametrów, zmierzonych doświadczalnie – odcienia, jasności i nasycenia. System powstał bowiem w oparciu o model kolorystyczny CIE Lch, wariant powszechnie stosowanego modelu CIE Lab opracowanego przez komisję CIE (Międzynarodową Komisję Oświetleniową).

Model RAL Design. Fot. RAL Farben

Każdy kolor w RAL Design opisany jest kodem, który składa się z notacji „RAL” oraz siedmiu cyfr. Trzy pierwsze odpowiadają kolorowi (Hue), kolejne dwie – jasności (Lightness), zaś dwie ostatnie – nasyceniu/chromatyczności (Chroma).

Jak dokładnie wygląda model kolorystyczny RAL Design, w jaki sposób zorganizowane są w nim kolory? Można go obrazowo przedstawić jako stos ułożonych na sobie kręgów, złączonych wspólną osią. Widmo światła widzialnego, a więc poszczególne kolory (Hue), rozłożone jest na planie okręgu. Każdemu kolorowi odpowiada określony kąt, zaczynając od 0° – barwy czerwonej (znajduje się ona bowiem na skraju widma światła widzialnego, fale dłuższe to już podczerwień), poprzez 90° – żółć, 270° – niebieski, aż po fiolety znajdujące się na drugim skraju skali. Jasność (Lightness) z kolei reprezentowana jest przez „piętro”, na którym leży dany krąg nawleczony na wspólną oś. Najciemniejsze odcienie znajdują się na samym dole, najjaśniejsze – na szczycie. Przez sam środek kręgów przebiega wspólny rdzeń, który reprezentuje skalę monochromatyczną, od położonej „na parterze” czerni poprzez całą gamę szarości aż po znajdującą się na samej górze biel. Pozostaje jeszcze nasycenie (Chroma), które mierzy się po linii prostej od krawędzi kręgu do jego rdzenia. Odcienie o największym nasyceniu znajdują się na obrzeżach kręgu, najmniej nasycone – we wnętrzu.

Model RAL Design – w środku skala monochromatyczna. Fot. RAL Farben

Jest to system, który sprawdza się zwłaszcza przy bardzo skomplikowanych, bogatych kolorystycznie projektach. Palety RAL Design dostępne są w postaci wachlarzy (D2), specjalnego pudełka z wzornikami (D8) lub atlasu kolorów (D4). Można również zamówić pojedynczy arkusz reprezentujący kolor, który szczególnie nas interesuje.

Opracowano na podstawie:
[1] Wikipedia
[2] RAL Farben
[3] Introduction to color spaces, Phil Cruse

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 3
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA