Prototypowy model S1, wyprodukowany przez niezależnego wytwórcę Brutal ze Słowacji, wypełnia niszę na rynku motoryzacyjnym. To samochód o wielu cechach aut wyścigowych, przystosowany jednak do jazdy po publicznych drogach. W zrealizowaniu tego niezwykłego projektu pomogła firma Spies Hecker.
O powstaniu modelu S1 donosiliśmy już w czerwcu tego roku. Teraz, za marką Spies Hecker, która chwali się swym udziałem w projekcie, przywołujemy historię powstania niezwykłego prototypu.
100 km/h w mniej niż 4s
Serce Mariana Lušpaia, założyciela firmy Brutal, należy od wielu lat do niecodziennych samochodów sportowych. Podczas swojej wizyty w Anglii natknął się na Ariel Atom – model stanowiący połączenie gokarta i auta sportowego. To on zainspirował go do stworzenia S1. „Chciałem stworzyć właśnie taki samochód – bardzo lekki, bardzo szybki i absolutnie unikatowy” – mówi.
Po powrocie na Słowację Lušpai, dyplomowany inżynier, rozpoczął planowanie i konstruowanie. Dziś, po prawie dziesięciu latach, można podziwiać efekt jego prac. S1 to dwuosobowy pojazd o karoserii z dodatkiem włókien szklanych, węgla oraz specjalnej pianki Airex, na ramie rurowej. Posiada dwulitrowy silnik Subaru o mocy 300 KM z turbodoładowaniem. A ponieważ samochód waży mniej niż 900 kg, może rozwinąć prędkość 100 km/h w ciągu poniżej 4 sekund.
Design samochodu to dzieło Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bratysławie. Cechy charakterystyczne? Płaski, klinowaty kształt, ostre, wyraźnie zarysowane krawędzie, drzwi skrzydlate i niezwykły tył. Projekt wykonał Jakub Štarman, który w momencie rozpoczęcia prac nad samochodem był jeszcze studentem. Dziś pracuje dla Škody.
Lakier – jak najlżejszy!
Lušpai był w kontakcie z Color Centrum Vráble, dystrybutorem Spies Hecker w miejscowości Michal nad Žitavou. Kiedy więc nadszedł czas na wykończenie lakiernicze, powierzył mu swoje dzieło. Marián Pecho, menedżer sprzedaży i techniczny Color Centrum Vráble, mówi, że od początku byli pod wrażeniem projektu Lušpaia i z wielką radością opracowali dla niego spersonalizowany system lakierniczy.
Przede wszystkim powłoka lakiernicza miała być jak najlżejsza. Dlatego też zastosowano wydajne produkty Spies Hecker, w przypadku których wystarczy niewielka ilość materiału, aby osiągnąć doskonały efekt. Były to Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340, Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480 oraz Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650. Dlaczego biały? Bo dzięki temu późniejsze modyfikacje prototypu są mniej kłopotliwe, a na białym tle lepiej widoczne są nalepki sponsorów.
Rasowa wyścigówka na publicznych drogach
Lušpai wyjaśnia, że S1 oczywiście nie jest samochodem do jeżdżenia na zakupy. To pojazd o wielu cechach aut wyścigowych, wyposażony w wiele części z tego typu pojazdów. Jest rasowym samochodem wyścigowym, przystosowanym jednak do jazdy po zwykłych drogach.
Twórca jest pewien, że jego dzieło wypełni niszę na rynku samochodowym. Już teraz zainteresowanie jest duże, a Lušpai szacuje, że w ciągu roku Brutal będzie w stanie wyprodukować ok. 6 egzemplarzy modelu. Również partnerzy z Color Centrum Vráble wyrażają gotowość do działania – jak mówią, z wielkim zaangażowaniem polakierują kolejne S1, także na nowe, oryginalne kolory.
Źródło: Spies Hecker