a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby dekoracyjneVan Gogh i lakiery samochodowe

Van Gogh i lakiery samochodowe

Jak się okazuje, sztuka i motoryzacja mogą mieć ze sobą wiele wspólnego. Eksperci z AkzoNobel, posługując się oprogramowaniem opracowanym na potrzeby branży samochodowej, odtworzyli cyfrowo kolorystykę jednego z dzieł Van Gogha. Projekt, zrealizowany we współpracy z Muzeum Van Gogha, trwał trzy lata.

Van Gogh lakiery samochodowe sztuka technika

Fot. arch. AkzoNobel

Obiektem analizy stał się obraz Widok na Arles z irysami na pierwszym planie. Eksperci z Grupy Technologii Koloru AkzoNobel oraz szeroka grupa badaczy z różnych dziedzin dokonali analizy dzieła przy pomocy technik stosowanych standardowo w branży samochodowej. Dzięki temu udało im się dopasować oryginalną paletę Van Gogha do jej cyfrowych odpowiedników, a następnie odtworzyć oryginalne formuły wykorzystane przez malarza. O całym projekcie na stronie AkzoNobel opowiada Eric Kirchner, starszy naukowiec ds. koloru w AkzoNobel.

1,7 mln pikseli

Na początku realizacji projektu Kirchner wraz z kolegą z zespołu, Ivo van der Lansem, uznali, że spośród dostępnych technologii to właśnie program komputerowy AkzoNobel opracowany z myślą o branży samochodowej nadaje się do odtworzenia palety dzieła Van Gogha najlepiej.

W jednym z pierwszych kroków badacz z Galerii Narodowej w Waszyngtonie, John Delaney, wykonał hiperspektralny obraz dzieła. Specjalna kamera dokonała pomiarów koloru w każdym z 1,7 mln pikseli, które składały się na fotografię. Następnie, na podstawie wyników tych pomiarów i z użyciem oprogramowania AkzoNobel, Kirchner i van der Lans odtworzyli formuły farb dla każdego z tych pikseli.

Pionierski projekt

To projekt absolutnie pionierski – nikt nie zrobił tego wcześniej w taki sposób. Specjaliści AkzoNobel wykorzystali bowiem najbardziej zaawansowane technologie koloru, jakie są obecnie dostępne. Mogli przeprowadzać obliczenia kolorystyczne szybciej niż kiedykolwiek – podczas gdy autorzy poprzednich podobnych projektów byli w stanie dokonać około 50 dokładnych obliczeń kolorystycznych w ramach obrazu, Kirchner i van der Lans przeprowadzili ich aż 1,7 mln.

Van Gogh lakiery samochodowe sztuka technika

Fot. arch. AkzoNobel

Nie tylko dlatego jednak projekt ma pionierski charakter. Naukowcom jako pierwszym udało się odtworzyć komplet 13 mieszanek kolorystycznych wykorzystanych przez Van Gogha i tą samą drogą otrzymać tę samą farbę, co użyta przez artystę, lub zestaw pigmentów doskonale ją imitujący. W ramach wcześniejszych projektów zawsze udawało się odtworzyć tylko część pigmentów użytych przy tworzeniu dzieła, dzięki czemu odtworzony obraz nie wyglądał aż tak wiarygodnie.

Możliwości dla przyszłych badaczy

Kirchner zdradza przy okazji kilka zakulisowych szczegółów. Przyznaje na przykład, że odtworzenie niektórych odcieni na obrazie było wyjątkowo trudne. Przykładowo kolor nieba z obrazu Van Gogha odtworzony cyfrowo w ramach wstępnej analizy wydawał się bardziej zielony niż na oryginalnym dziele. Wówczas do akcji wkroczyła konserwatorka Muriel Geldof, przeprowadzając dokładniejsze studia mikroskopowe, dzięki czemu ostatecznie udało się odnaleźć właściwy pigment. To pokazuje, jak ważna w przypadku takich projektów jest praca zespołowa w dużym, wyspecjalizowanym w różnych dziedzinach zespole.

AkzoNobel Van Gogh

Eric Kirchner Fot. arch. AkzoNobel

Ostatecznie projekt pomógł lepiej zrozumieć prace Van Gogha. Eksperci z AkzoNobel liczą więc, że konserwatorzy i inni badacze dzieł sztuki będą w przyszłości korzystać z wypracowanych przez nich metod badawczych. W tym celu szczegółowo opisali swoje działania w artykule naukowym.

Van Gogh podobny do dzisiejszych ekspertów?

Zdaniem Kirchnera Van Gogh i dzisiejsi specjaliści ds. koloru mają pewną cechę wspólną. Sławny artysta robił w swoich czasach coś podobnego do tego, co robią dziś eksperci – nie zadowalał się odcieniem „najbardziej prawdziwym”, ale wypróbowywał różne barwy i sprawdzał, jak ludzie będą na nie reagowali. A czy nie o to właśnie chodzi w pracy dzisiejszych specjalistów i doradców kolorystycznych?

Źródło: AkzoNobel