REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Superhydrofobowe lotniska nie boją się zimy

Są miejsca, gdzie lód i śnieg są szczególnym problemem – do takich należą lotniska. Dlatego też naukowcy z Iowa State University pracują nad kilkoma technologiami, które pozwolą w prosty sposób pozbyć się lodu z pasów startowych i chodników.

superhydrofobowe lotniska

Fot. Anirudh Koul / Foter.com / CC BY-NC

A technologie są konkretnie trzy – powłoki superhydrofobowe, beton przewodzący prąd elektryczny oraz chodniki z podgrzewaniem wodnym. Nad ich wdrożeniem pracuje 19-osobowa grupa badawcza na czele z profesorem Halilem Ceylanem. Szef zespołu podkreśla, że techniki te byłyby praktyczną alternatywą dla ogromnych ilości soli do odladzania, a także pozwoliłyby uniknąć kosztownego, energochłonnego i nieekologicznego usuwania ścieków powstałych po stopieniu lodu.

Trzy sposoby walki z lodem

Pierwsze z rozwijanych rozwiązań korzysta ze zdobyczy nanotechnologii. Naukowcy natryskują na powierzchnie próbek materiałów chodnikowych różne rodzaje nanomateriałów (m.in. teflon) i testują ich możliwości w roli powłoki antyoblodzeniowej. Idea polega na tym, że do powierzchni superhydrofobowych nie przywiera lód i śnieg, a oczyszczenie ich po zamieciach przy pomocy pługów byłoby dużo łatwiejsze.

Drugi pomysł to przewodzące dodatki – włókna węglowe i proszki. Jeśli włączymy je w skład materiału chodnikowego i przyłożymy do niego napięcie, szybko rozgrzewa się on na tyle, aby stopić lód i śnieg na powierzchni. Obecnie grupa stara się otrzymać formułę o optymalnej przewodności, obrabialności i wytrzymałości, a przy tym niedrogą i w pełni bezpieczną.

Trzecia zaproponowana technika to wylewanie betonu wokół miedzianych rur, aby uzyskać płyty z podgrzewaniem wodnym. Dzięki gorącej cieczy krążącej w rurach chodnik nagrzewałby się, co zapobiegałoby tworzeniu się skorupy z lodu i śniegu.

superhydrofobowe lotniska

Fot. The Freelens / Foter.com / CC-BY-ND

Czas na badania terenowe

Choć wszystkie technologie póki co wyglądają obiecująco, przed badaczami stoi jeszcze sporo wyzwań. Największym z nich jest zbudowanie systemów odpowiednio dużych, a przy tym efektywnych. Potrzebne są również badania terenowe na dużą skalę.

Z tym akurat nie powinno być problemu – zainteresowanie opracowywanymi przez grupę profesora Ceylana rozwiązaniami wyraziło już kilka lotnisk. Pierwszeństwo będą miały małe porty lotnictwa ogólnego, które, pozbawione odpowiedniej obsługi i sprzętu, najczęściej w ciągu zimy muszą zawiesić działalność. Lód i śnieg są więc dla nich kwestią „być albo nie być”.

Źródło: paintsquare.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 2
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA