REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Rynek samochodowy – nadchodzi kryzys?

Po wielu, wielu latach dynamicznego wzrostu sprzedaż samochodów na świecie zaczęła się załamywać. Co to oznacza dla producentów lakierów?

rynek samochodowy kryzys

Fot. gusaap / pixabay.com

Na początek garść liczb dotyczących obecnej sytuacji rynku lakierów samochodowych. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez portal European Coatings, w roku 2018 rynek ten był wart 22,6 mld €. Największą je część stanowiły powłoki OEM, na drugim miejscu znalazły się zaś lakiery refinish. Wielkość produkcji wynosiła 3,06 mln ton.

Do jakich zaskakujących wniosków doszli jednak analitycy? Czy rynek lakierów samochodowych zmienia się w nieprzewidziany dotychczas sposób?

Sprzedaż samochodów spada

Oto pierwsza dość zaskakująca informacja. Jeśli chodzi o powłoki OEM oraz na części z tworzyw sztucznych, eksperci IRL stwierdzili, że w porównaniu z rokiem 2017 produkcja spadła – podobnie jak sprzedaż. Zdaniem analityków to efekt tego, że na wielu ważnych rynkach wyraźnie spada sprzedaż samochodów.

Dowodem na to, że na rynku samochodowym nie dzieje się najlepiej, są ruchy producentów. Przykładowo firma Robert Bosch skorygowała swoje oszacowania, jeśli chodzi o sprzedaż w tym roku – podniosła wartość prognozowanego spadku z 3% do 5%. Potwierdza się więc, że po wielu latach dynamicznego wzrostu sprzedaż samochodów w roku 2018 jest stosunkowo słaba.

Ekologia kosztuje

Skąd takie tendencje? Z jednej strony świadczą one o tym, że klienci czują się mniej pewnie, z drugiej – przyczyną są ograniczenia narzucane producentom, na przykład w związku z emisją dwutlenku węgla. Od roku 2021 producenci w Unii Europejskiej będą się musieli liczyć z ogromnymi grzywnami, jeśli ich pojazdy nie będą spełniały wymogów dotyczących emisji. A konieczność wykorzystania nowych, przyjaznych środowisku technologii oznacza większy koszt produkcji aut.

Rozwiązaniem problemów z emisją i zanieczyszczeniem środowiska mogą być przykładowo samochody elektryczne. Wielu producentów jednak nie jest przygotowanych do ich produkcji na skalę masową. Przystosowanie do tego linii produkcyjnych to spora inwestycja.

Lakiery refinish – wciąż stabilny wzrost

Inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o lakiery refinish. Dla tej grupy lakierów samochodowych przewidywany jest nadal stabilny wzrost – w roku 2022 wielkość produkcji powinna już przekroczyć 0,9 mln ton. Choć liczba aut na światowych drogach nie rośnie tak dynamicznie jak kilka lat temu, wciąż dochodzi do stłuczek i konieczne są naprawy.

Warto również zwrócić uwagę na wciąż rosnące znaczenie lakierów wodorozcieńczalnych. W sektorze OEM ten typ lakierów już dominuje – w roku 2018 wielkość ich produkcji wyniosła 0,93 mln ton, podczas gdy lakierów rozpuszczalnikowych – 0,84 mln ton, zaś proszkowych – 0,04 mln. Wciąż jednak produkty rozpuszczalnikowe pozostają na pierwszym miejscu w sektorze lakierów refinish (76%) oraz powłok na części z tworzywa sztucznego (79%).

Źródło: IRL, european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA