REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Rekordowy wiadukt

To jeden z najbardziej imponujących obiektów konstrukcyjnych w Europie, pod kilkoma względami rekordowy. Poznaj dumę Francji zabezpieczoną farbami antykorozyjnymi PPG.

wiadukt Millau

Fot. RHiNO NEAL / Foter.com / CC BY-NC-ND

Cudo, o którym mowa, to wiadukt Millau w południowej części Francji. Jego budowę kierowcy przyjęli z ulgą, ponieważ od lat tracili godziny na pokonanie krętego i często zakorkowanego odcinka autostrady A75 biegnącego przez dolinę rzeki Tarn. A jest to fragment jednej z najważniejszych dróg we Francji, wiodącej z centrum kraju na południe, w kierunku wybrzeża Morza Środziemnego i Hiszpanii.

Długo czekali na szybszą przeprawę przez tę okolicę – potrzeba było lat, aby dostępne stały się materiały i technologie potrzebne do wybudowania tak ogromnej i wymagającej konstrukcji. Na szczęście w roku 2001 ambitne plany były już w zasięgu ręki. Choć budowę według projektu inżyniera Michela Virlogeux i architekta Normana Fostera spowolniły niesprzyjające warunki pogodowe, udało się ją ukończyć w zaskakująco krótkim czasie – po trzech latach wiadukt został oficjalnie oddany do użytku. Koszt? 400 milionów euro.

Były to jednak świetnie zainwestowane pieniądze – obiekt zachwyca swoim rozmachem. Jest pod kilkoma względami rekordowy – to m.in. najwyższy most drogowy na świecie (najwyższy punkt mierząc od podstawy filaru do szczytu pylonu położony jest na wysokości 343 m, a więc konstrukcja o 20 metrów przewyższa wieżę Eiffla) oraz najdłuższy na świecie pomost nośny (długość 2,5 km). Całość waży 36 tysięcy ton. Rocznie przejeżdża nim 10-25 tysięcy samochodów, ale ze względu na swoje ogromne rozmiary i imponującą konstrukcję wiadukt stał się również ważną atrakcją turystyczną.

Wiadukt w najwyższym punkcie o 20 metrów przewyższa wieżę Eiffla. Fot. Wikimedia Commons

Wiadukt w najwyższym punkcie o 20 metrów przewyższa wieżę Eiffla. Fot. Wikimedia Commons

Jasne było, że tak ikoniczny już w tym momencie obiekt zasługuje na najlepszą ochronę antykorozyjną. Inwestorzy zadecydowali, że rolę tę dobrze spełnią produkty PPG – SigmaFast 302, SigmaFast 213 oraz SigmaDur 550. Wykorzystana w roli gruntu SigmaFast 302 to dwuskładnikowa farba krzemianowo-cynkowo-epoksydowa, utwardzająca się nawet w temperaturze -5°C. Jako warstwa pośrednicząca posłużyła SigmaFast 302 – dwuskładnikowa grubopowłokowa farba winylowo-epoksydowa utwardzana poliaminą, charakteryzująca się dużą elastycznością i wytrzymałością. Doskonałą jakość wykończenia i ochronę zagwarantowała natomiast farba nawierzchniowa SigmaDur 550, alifatyczny produkt akrylowo-poliuretanowy. Uzyskana powłoka wykazuje trwały kolor i wysoki połysk, nie kreduje i nie żółknie, a także jest odporna na zanieczyszczenia olejami, parafinami i średnio agresywnymi chemikaliami.

Dzięki profesjonalnemu systemowi antykorozyjnemu konstrukcja może się opierać nawet trudnym warunkom atmosferycznym. Wiadukt Millau zaś przez długie lata będzie zarówno służył kierowcom, jak i cieszył oko turystów. Więcej informacji oraz galerię zdjęć obiektu znaleźć można na jego oficjalnej stronie internetowej www.leviaducdemillau.com.

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA