REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Projekt Onecoat ratuje szkło

Szkło to dobry materiał na opakowania. Jest obojętne chemicznie, niereaktywne, przezroczyste i można je poddać recyklingowi. Ale jest też stosunkowo ciężkie i podatne na zarysowania, dlatego coraz częściej zastępuje się je plastikiem czy metalem. Projekt Onecoat ma sprawić, by stare dobre szkło wróciło do łask.

Onecoat szkło

Fot. kliverap (freeimages.com)

Pod względem produkcji szkła Europa zajmuje dziś pierwsze miejsce na świecie. To u nas ogromny przemysł i źródło dochodów. Sytuacja zmienia się jednak błyskawicznie – na karku siedzą nam już kraje z tych części świata, gdzie siła robocza jest bardzo tania. Małe i średnie europejskie firmy nie wytrzymują konkurencji i bankrutują, a ludzie są zwalniani – w ciągu ostatnich trzech lat pracę w tej branży straciło już 14 000 osób.

Jedyne, co w tej sytuacji możemy zrobić, to pójść w stronę innowacji. Potrzebujemy bowiem taniego, a równocześnie wytrzymałego i odpornego na zarysowania szkła, które będzie mogło stanąć w szranki z lekkim plastikiem i metalem.

Zdaje sobie z tego sprawę francuska firma Alcea, od której wyszła inicjatywa Onecoat. Jest to współfinansowany ze środków unijnych projekt, w ramach którego naukowcy z sześciu europejskich krajów opracowują specjalistyczną powłokę na szkło. Ma ona bazować na polisiloksanowej emulsji i zdecydowanie poprawić wytrzymałość oraz odporność na zarysowanie tego materiału.

Schemat działania w ramach projektu Onecoat. Fot. Pulverit

Wśród dobrodziejstw, na jakie liczyć możemy dzięki innowacyjnej powłoce, pomysłodawcy wymieniają:

  • korzystną cenę – nawet najbardziej błyskotliwe, ale drogie innowacje są bowiem skazane na porażkę w starciu z tanim szkłem spoza Europy,
  • o 30% większą wytrzymałość i o 25% większą odporność na zarysowania, dzięki czemu butelki zwrotne będą dłużej utrzymywały swój nienaganny wygląd i będzie można ich ponownie użyć nawet ponad 40 razy,
  • redukcję masy – dzięki większej wytrzymałości szkło będzie można stosować w wersji cieńszej, a co za tym idzie lżejszej, zgodnie z założeniami nawet o 10%,
  • elastyczność technologii, dzięki czemu będzie ją można łatwo dostosować do potrzeb wytwórców szkła, dekoratorów i firm takich jak winiarnie, browary czy producenci kosmetyków wykorzystujący szklane opakowania do swoich celów; na pewno powłoka musi być przezroczysta, naniesione na nią tusze nie mogą się rozmazywać a w dotyku pokryty nią materiał powinien przypominać zwykłe szkło,
  • łatwą i szybką aplikację – natrysk, tempo do 800 butelek na minutę,
  • kompatybilność z procesem recyklingu szkła,
  • zgodność z ograniczeniami dotyczącymi emisji LZO, możliwość kontaktu z żywnością.

Projekt Onecoat to duża szansa zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw produkujących szklane opakowania. Innowacyjna technologia może być dla nich cenną bronią w starciu ze światowymi gigantami.

Osiągnięcia projektu poznamy już wkrótce, zgodnie bowiem z planem zostanie on zakończony 31 grudnia 2014.

Źródło: Alcea, Pulverit

Chcesz dowiedzieć się więcej o firmie »

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA