REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Prater i nowe wagoniki – hołd dla złotej ery Wiednia

Wurstelprater, czyli park rozrywki w wiedeńskim parku Prater, obchodzi w tym roku 250. rocznicę powstania! Z tej okazji słynny na cały świat diabelski młyn otrzymał nowe, pomalowane na piękną habsburską czerwień wagoniki.

Prater diabelski młyn wagoniki Adler

Fot. arch. Adler

Prater, ze znanymi na całym świecie atrakcjami, pchlim cyrkiem i diabelskim młynem (Wiener Riesenrad), to symbol złotej ery Wiednia. Nawet on jednak nie oparł się niszczącej mocy czasu – dlatego z okazji okrągłego jubileuszu powstania zdecydowano się wyposażyć Wiener Riesenrad w nowe wagoniki.

Projektem zajął się architekt Wolfgang Rohrmoser z firmy RP Architektur und Design. Zdecydował się on na podróż w czasie o kilkadziesiąt lat wstecz – wagonikom, zniszczonym w 1944 roku podczas wojny, postanowił przywrócić pierwotny kształt z sześcioma panoramicznymi oknami.

Historyczny wagonik – przepis na renowację

Na pierwszym etapie realizacji projektu do akcji wkroczyła firma stolarska Tischlerei Johann Prommegger. Rozrysowała plany, wybrała odpowiednie produkty i skonstruowała poszczególne elementy jeden po drugim. Drugi etap to działka Schwaiger Konstruktions – firmy, która złożyła wszystkie elementy w całość.

Podbudowa wagoników wykonana została z drzewa świerkowego i pomalowana farbą Adler VariColor w kolorze RAL 9005 (głęboka czerń). Zewnętrzna obudowa natomiast, również ze świerczyny, stanowiła spore wyzwanie, ponieważ jego szerokość musiała odpowiadać historycznym wagonikom. Dużo prościej było z farbą – Adler dostarczył produkty, dzięki którym uzyskano piękne wykończenie w odcieniu imperialnej czerwieni.

Na zewnątrz wagonik został najpierw zabezpieczony podkładem Pullex Aqua-Imprägnierung, a następnie pociągnięty farbą nawierzchniową Pullex Aqua-Color (dwie warstwy). Wszystkie zastosowane produkty były wodorozcieńczalne i przyjazne środowisku. Ponieważ w niektórych aspektach nie warto jednak trzymać się kurczowo przeszłości, a lepiej pójść z duchem czasu…

Prater diabelski młyn wagonik Adler

Fot. arch. Adler

Jeszcze lepszy widok

Rozsuwane drzwi wagonika wykonane są również z drewna świerkowego, w środku pokryte czarną farbą Adler VariColor oraz podkładem Aqua-Isoprimer Pro. Z zewnątrz natomiast na obramowaniach drzwiach i okien zastosowano ochronę Pullex Aqua-Imprägnierung i dwie warstwy Pullex Aqua-Color W10 w kolorze białym.

Przejażdżka Wiener Riesenrad jest tak wielką frajdą przede wszystkim ze względu na możliwość podziwiania z dużej wysokości pięknego miasta, jakim jest Wiedeń. Teraz frajda będzie jeszcze większa, ponieważ rekonstruktorzy zdecydowali się na przywrócenie sześciu panoramicznych okien, jak to było w pierwotnej wersji (zamiast czterech – w wagonikach powojennych). Dzięki temu widok jest jeszcze lepszy.

Nawiązując więc do historycznych form i odcieni, konstruktorzy i wytwórcy materiałów oddali w piękny sposób hołd pewnej epoce. Warto wybrać się w te wakacje na Prater – niezależnie od tego, czy już tam byliśmy, czy jeszcze nie!

Prater diabelski młyn wagoniki Adler

Fot. arch. Adler

Źródło: Adler

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA