a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłowePolscy badacze ochronią samoloty przed piorunami

Polscy badacze ochronią samoloty przed piorunami

1-2 w ciągu roku – statystycznie tyle razy każdy samolot rejsowy zostaje trafiony piorunem. Na szczęście dysponujemy ochroną na takie wypadki, ale naukowcy intensywnie poszukują tańszych i lżejszych materiałów o podobnym przeznaczeniu. Własną propozycję mają również badacze z Polski.

samoloty pioruny

Fot. skeeze / pixabay.com

Ponieważ samoloty wykonywane są dziś na ogół z kompozytów na bazie epoksydów, które nie przewodzą prądu, konieczna jest dodatkowa ochrona przed piorunami. Dotychczas w tej roli wykorzystywano metalowe siatki, są one jednak stosunkowo drogie i sprawiają, że samolot jest cięższy. Poza tym wymagają kosztownych napraw po każdym przypadku uderzenia pioruna. Dlatego też naukowcy od kilku lat poszukują alternatywnych rozwiązań.

Organiczna osłona

Jedno z nich proponuje zespół dr hab. inż. Andrzeja Katunina, prof. nadzw. Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Jest to materiał organiczny, mieszanina polimerów przewodząca prąd elektryczny. Prace badawcze trwają już od kilku lat. W ramach nich dokonano syntezy polimeru, a następnie m.in. zastosowano dodatek włókna węglowego, aby materiał był odpowiednio sztywny.

Przeprowadzono również szereg testów: mechanicznych, elektrycznych i wielkoprądowych („strzelanie” sztucznymi piorunami). Potwierdziły one, że tworzywo skutecznie rozprowadza energię na powierzchni. Dzięki temu nie dochodzi miejscowo do gwałtownego podwyższenia temperatury i uszkodzenia poszycia.

Polska technologia – bezkonkurencyjna?

Powłoka może dodatkowo posłużyć do ekranowania elektromagnetycznego, co zapewnia bezpieczeństwo samolotu przy lądowaniu i startowaniu. Twórcy złożyli już zgłoszenie patentowe i jest szansa, że za kilka lat powłoka będzie dostępna komercyjnie. Są jednak przygotowani na długą i trudną drogę, bo dopuszczenie do użytku w branży lotniczej wymaga spełnienia wielu restrykcyjnych norm.

W Polsce jest to obecnie jedyny tego typu projekt badawczy. Nad podobnymi rozwiązaniami pracują jednak również inne zespoły naukowców z Europy, Stanów Zjednoczonych i Japonii (pisaliśmy m.in. o projekcie CarboShield, w ramach którego opracowywana jest powłoka z nanorurkami węglowymi). Mimo to polscy badacze wierzą, że ich technologia będzie najbardziej konkurencyjna na rynku. Trzymamy kciuki, by rzeczywiście tak było!

Źródło: PAP