REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Osiem razy skuteczniejsza powłoka antyoblodzeniowa

Badacze z Colorado State University stworzyli przyjazną środowisku, niedrogą, trwałą powłokę antyoblodzeniową, która jest dużo skuteczniejsza niż dostępne obecnie technologie. Zdaniem twórców warstwa polimerowego żelu może ochronić przed lodem niemal każdy obiekt – od samochodu, poprzez statek czy samolot, aż po linie wysokiego napięcia.

powłoka antyoblodzeniowa

Fot. renewagner1985 / pixabay.com

Lód to poważny problem w wielu dziedzinach przemysłu. Na samolotach czy platformach wydobywczych stwarza realne zagrożenie dla ludzi. Dlatego też naukowcy i technolodzy intensywnie poszukują technologii, które pomogą sobie z nim radzić.

Propozycja badaczy z Colorado State University to miękka powłoka na bazie PDMS (polidimetylosiloksanu), polimerowego żelu o szerokim zastosowaniu w przemyśle. Powłokę można więc uzyskać niewielkim kosztem. Równocześnie, jak wykazały badania, jest ona dużo skuteczniejsza w walce z lodem niż stosowane obecnie rozwiązania.

Osiem razy większa skuteczność

Do oceny jej efektywności wykorzystano pomiar siły adhezji lodu, czyli naprężenia ścinającego potrzebnego do usunięcia lodu z powierzchni, mierzonego w kilopaskalach (kPa). Im mniejsza siła, tym lepiej – tym słabiej bowiem lód przywiera do podłoża.

Dla powłoki opracowanej przez naukowców siła ta wyniosła ok. 5 kPa, podczas gdy dla dostępnych obecnie miękkich powłok antyoblodzeniowych siła adhezji lodu wynosi ok. 40 kPa, czyli ośmiokrotnie więcej. Nie mówiąc o sztywnych powłokach stosowanych w walce z lodem, takich jak teflon, dla których siła ta to zwykle ok. 100 kPa.

Innym, najczęściej stosowanym dziś rozwiązaniem w walce z lodem są płyny na bazie glikolu etylenowego i glikolu propylenowego, natryskiwane np. na samoloty przed startem. Według danych EPA co roku tylko w przemyśle lotniczym zużywa się ponad 20 mln galonów (czyli ponad 90 mln litrów) tego typu środków. I choć skuteczne, nie są one bezpieczne – przenikając do wód gruntowych, stwarzają zagrożenie dla środowiska. Ponadto są kłopotliwe, ponieważ muszą być aplikowane wielokrotnie.

Zdusić problem w zarodku

Ponadto prof. Arun Kota, specjalista inżynierii mechanicznej i biomechanicznej, zwraca uwagę na to, że powłoki antyoblodzeniowe i odlodzeniowe to nie to samo. Antyoblodzeniowe zapobiegają formowaniu się lodu, podczas gdy odlodzeniowe pozwalają na łatwe jego usunięcie, kiedy już powstał i przywarł do powierzchni.

Dlatego też opracowana przez badaczy z Colorado powłoka antyoblodzeniowa może się okazać przełomowym rozwiązaniem, które wyeliminuje toksyczne środki odlodzeniowe i po prostu zdusi problem w zarodku, zapobiegając powstawaniu lodu. Jak zapewniają twórcy, jest to technologia o dużym potencjale komercyjnym, i liczą na wsparcie sponsorów. Artykuł na temat nowej powłoki antyoblodzeniowej opublikowany został w czasopiśmie „Journal of Materials Chemistry”.

Źródło: european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA