a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweNowe technologie w motoryzacji – wpływ na lakiery?

Nowe technologie w motoryzacji – wpływ na lakiery?

Przemysł samochodowy bardzo się dziś zmienia – na scenę zdecydowanie wkraczają pojazdy elektryczne i bez kierowcy. W jaki sposób te zmiany odbiją się na branży lakierów? Na ten temat wypowiadają się eksperci.

nowe technologie motoryzacja lakiery

Fot. paulbr75 / pixabay.com

O rewolucyjnych zmianach w motoryzacji już się rozpisywaliśmy. Na przykładzie nowoczesnych lakierów PPG wyjaśnialiśmy także, w jaki sposób produkty lakiernicze mogą usprawnić działanie samochodów bez kierowcy. Tym razem temat rozwijają Ralf Otte, szef działu Marketing Automotive w BASF Coatings, oraz Markus Mechtel stojący na czele Marketing OEM Coatings EMEA w Covestro.

Nowe technologie – nowe kolory

Otte twierdzi, że nowe technologie wpłyną również na design samochodów i kolorystykę – producenci będą chcieli wyróżnić samochody elektryczne i bez kierowcy oryginalnymi odcieniami lakierów. Ważniejsze stanie się także wewnętrzne wyposażenie i wygląd samochodów, na które, w przypadku kiedy nie będziemy już musieli skupić się na kierowaniu pojazdem, będziemy zwracać dużo większą uwagę.

Kolejny ważny trend w branży motoryzacyjnej to zastosowanie lekkich materiałów, które wymagać będzie szerszego wykorzystania sieciowania w niskich temperaturach. Lekkie tworzywa sztuczne są bowiem bardziej wrażliwe na temperaturę. To już się dzieje – producenci OEM wprowadzają karoserie złożone z kilku różnych materiałów, dzięki czemu cały pojazd jest lżejszy i szybciej się porusza.

Zielone surowce, niższe zużycie energii

Nie można przy tej okazji nie wspomnieć również o ekologii. Skoro już ograniczamy emisję szkodliwych substancji, wprowadzając do użytku samochody elektryczne, wypadałoby również zapewnić, aby i lakiery były jak najbardziej przyjazne środowisku. Na przykład na bazie naturalnych surowców.

Firma Covestro odpowiedziała na ten trend, opracowując utwardzacz pochodzenia biologicznego do lakierów poliuretanowych. Technologia została wypróbowana przez oddział BASF Coatings i zastosowana na Audi Q2 w warunkach zbliżonych do seryjnych. Otte dodaje, że sieciowanie w niskiej temperaturze dojdzie do głosu także z powodu ekologii – piece do sieciowania pochłaniają dziś bowiem ogromne ilości energii.

Źródło: european-coatings.com