a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweNowa farba termoizolacyjna na cysterny

Nowa farba termoizolacyjna na cysterny

Farby termoizolacyjne są często stosowane do regulowania temperatury wewnątrz pomieszczeń, jednak skorzystać na nich może również transport. Japońscy naukowcy opracowali specjalną powłokę, która zapobiega zmianom temperatury w cysternach do przewożenia wrażliwych substancji chemicznych.

farba termoizolacyjna

Fot. Scania Group (Foter.com)

Przewożenie lub przechowywanie łatwopalnych chemikaliów w warunkach zmieniającej się temperatury może być bardzo niebezpieczne. Gdy słupek rtęci skoczy powyżej pewnego poziomu, ryzyko zapłonu również rośnie. Obecnie zapobiega się temu chłodząc zbiorniki ciekłym azotem, co jest jednak nieporęczne i drogie. Termoizolacyjna farba, która równie skutecznie utrzymywałaby w kontenerze właściwą temperaturę, ułatwiłaby życie wielu osobom i pozwoliłaby sporo zaoszczędzić.

Dzięki badaczom z instytutu AIST (Advanced Industrial Science and Technology) być może już wkrótce rzeczywiście będziemy dysponować tego typu rozwiązaniem. Podobnie jak inne powłoki termoizolacyjne, farba opracowana przez japońskich naukowców zawiera cząstki ceramiczne. W standardowych produktach mają one jednak regularny kształt, co ułatwia aplikację ale i sprawia, że produkcja jest trudniejsza i bardziej kosztowna. Naukowcom z AIST udało się zaś uzyskać farbę równie skuteczną, ale niedrogą – kształt zawartych w niej cząstek jest nieregularny, dzięki czemu łatwiej jest je wytworzyć.

Przeprowadzone testy wykazały, że w swojej roli nowa farba sprawdza się świetnie. Podczas gdy wewnątrz zbiornika pokrytego zwykłą powłoką maksymalna temperatura wyniosła 48,5°C, wnętrze zbiornika z farbą badaczy z AIST nagrzało się jedynie do 34°C. Kilkunastostopniową różnicę zaobserwowano też na powierzchni cysterny. Ponadto w przypadku zbiornika z innowacyjną powłoką temperatura była bardziej stabilna – nie zmieniała się tak gwałtownie jak w zbiorniku pokrytym zwykłą farbą. Oznacza to, że nawet w razie nagłej zmiany pogody w tropikalny upał zawartość cysterny nie byłaby zagrożona.

Nowa farba na pewno będzie gratką dla przemysłowców. Obecnie jej twórcy szukają sponsorów, by udoskonalić swoją formułę i umożliwić jej komercyjne zastosowanie.

Więcej informacji na temat opisanych badań znaleźć można na stronie AIST.

Źródło: AIST, materialyinzynierskie.pl