REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Niezwykła odporność na zarysowania dzięki spoiwu Evonik

Firmie Evonik udało się opracować przemysłową metodę otrzymywania spoiw modyfikowanych silanem. Są one bardzo pożądane w branży samochodowej, ponieważ pozwalają otrzymać powłokę o wyjątkowo wysokiej odporności na zarysowania.

odporność na zarysowania Evonik

Nowe, modyfikowane silanem spoiwo pozwala zachować dobre właściwości spoiw poliuretanowych, a do tego zapewnia doskonałą odporność na zarysowania. Fot. Andrea-Maticevic / Foter.com / CC-BY

O tym, że modyfikacja spoiwa silanem poprawia właściwości powłoki, naukowcy i technolodzy wiedzieli od dawna. Grupy silanowe zwiększają gęstość usieciowania, dzięki czemu powłoka jest twarda, a zarazem elastyczna – i niezwykle odporna na zarysowania. Wiadomo było również, że modyfikację taką można zastosować w przypadku stosowanych tradycyjnie w przemyśle samochodowym spoiw poliuretanowych. Ale była to operacja bardzo droga i wykorzystywano ją tylko na niewielką skalę.

Firma Evonik Industries dokonała wielkiego przełomu. Opracowała prostą metodę otrzymywania głównego komponentu modyfikowanych spoiw i umożliwiła tym samym ich produkcję na skalę przemysłową.

Pierwsze zastosowanie innowacyjnego spoiwa to cieniutka – o grubości rzędu zaledwie 40 µm – warstewka bezbarwnego lakieru samochodowego o wysokim połysku pełniąca rolę powłoki nawierzchniowej. Ma ona oczywiście doskonałą odporność na zarysowania, a prócz tego zachowuje zalety tradycyjnych dwuskładnikowych farb poliuretanowych (m.in. wysoką odporność chemiczną). Co ważne – nowa powłoka nie wymaga od wytwórców samochodów specjalnego dostosowania fabryk, można ją stosować również na starych liniach produkcyjnych.

Na tym jednak Evonik nie zamierza poprzestać. Firma zapowiedziała już, że na bazie nowego spoiwa powstaną również powłoki na inne podłoża, takie jak drewno czy plastik. Więcej sekretów zdradzi zapewne w trakcie targów Functional Coatings, które odbędą się w dniach 20-21 maja 2014 w Düsseldorfie.

Źródło: Evonik Industries

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA