Rynek Farb NEWSLETTER NUMER 15   
Luty 2013   
 


  

Newsletter - farby przemysłowe

Zapraszamy do lektury lutowego newslettera o farbach przemysłowych. Jak sami zobaczycie, dużo działo się w ostatnich tygodniach. Nas urzekła idea baterii, którą można zaaplikować jak zwykłą farbę – pomysł, który może zmienić diametralnie nasze życie. Ciekawy jest także pomysł fotoluminescencyjnych farb drogowych informujących kierowców o warunkach na drodze. Zwracamy również uwagę na filmik dotyczący wewnętrznej supehydrofobowej powłoki do butelek, której działanie pokazano przy pomocy wylewającego się keczupu. Komu chociaż raz udało się wydobyć cały keczup z butelki, jest zwolniony z lektury tego tekstu.

redakcja rynekfarb.pl 



 

Naukowcy nie próżnują…

Inżynierowie z NASA usilnie próbują pozbyć się „zapachu nowości” – aromatu, którym upaja się każdy użytkownik nowego samochodu, a który w rzeczywistości jest mieszaniną ulatniających się rozpuszczalników wykorzystywanych przy produkcji i lakierowaniu wewnętrznych części samochodu. Niestety może on powodować zakłócenia działania urządzeń pomiarowych sprzętu kosmicznego. W tym samym czasie młodzi naukowcy z Rice University opracowali baterię w formie nanoszonej na dowolne podłoże farby. Powłoka taka może być wielokrotnie ładowana, zaś wyjątkowo łatwa aplikacja pozwala stosować to rozwiązanie dla obiektów o dowolnym kształcie i wielkości. Czy będzie to rewolucyjne odkrycie? W branży nie ustają również prace badawcze nad wykorzystaniem ekologicznych materiałów. Dobrymi przykładami są opisane przez nas w ostatnim czasie projekty Biocopac (wykorzystujący odpady z pomidorów) oraz dofinansowane przez Departamant Rolnictwa USA badania nad wykorzystaniem oleju z lnicznika do produkcji farb



 Prognozy rynku farb

Sprzedaż chemii budowlanej bardzo mocno zależy od budownictwa mieszkaniowego, jest to bowiem segment stwarzający trzy czwarte całego zapotrzebowania na tego typu produkty. W niedawno opublikowanym raporcie „Rynek chemii budowlanej w Polsce 2013 – Prognozy rozwoju na lata 2013-2015” PMR analizuje aktualną sytuację na rynku oraz przewiduje jak kształtować będzie się rynek chemii budowlanej w Polsce w ciągu najbliższych dwóch lat. Warto przeczytać.
Transparency Market Research przygotował raport dotyczący rynku powłok antymikrobowych i zwiastuje tego typu produktom duży sukces w najbliższej przyszłości. Podczas gdy w roku 2012 popyt na nie odpowiadał sumie ok. 1,6 miliardów dolarów, w 2018 wartość ta ma już osiągnąć 3,3 mld. Przeczytaj cały artykuł.



 

 Farby hydrofobowe i superhydrofobowe bohaterami multimediów

Dużo ostatnio pojawiło się u nas materiałów dotyczących farb hydro i superhydrofobowych. Farby hydrofobowe to takie, które dzięki zawartości określonych związków chemicznych odpychają wodę. Wiąże się z tym wiele korzyści – są odporne na niszczące działanie wilgoci i nie brudzą się tak szybko, jak standardowe pokrycia. Prawdziwą rewelacją są jednak powłoki superhydrofobowe, które „nie lubią” wilgoci w stopniu tak ekstremalnym, że krople wody toczą się po nich niczym szklane kulki. Dzięki temu te innowacyjne farby posiadają cały szereg dodatkowych, niezwykle cennych właściwości. Przeczytaj więcej o tym pomyśle inspirowanym naturą. Wdzięczność prezentacji powłok superhydrofobowych w multimediach polega na tym, że łatwo pokazać zasadę ich działania i powiązane z nimi korzyści. W praktyce można to zobaczyć w materiale dotyczącym uwalniania keczupu z butelki, prezentacji farby od Ross Nanotechnology czy prezentacji farby Lotusan.



 

 Farby drogowe

Ostatnie tygodnie przyniosły ciekawe informacje związane z farbami drogowymi. Na posiedzeniu sejmowej komisji spraw wewnętrznych, dotyczącym bezpieczeństwa na drogach, pojawiło się kilka  pomysłów mających na celu wygenerowanie oszczędności w zakresie oznakowania dróg. Jednym z pomysłów jest zwężenie pasa oznaczającego skrajnię drogi. Podczas gdy obecnie pasy te na polskich jezdniach mają szerokość 24 cm, na Zachodzie, choćby w Niemczech, są jedynie… czytaj całość. W czasie gdy nasz rząd rozprawia nad węższymi liniami, w Holandii już w połowie bieżącego roku powstać mają interaktywne drogi – Smart Highway. Fotoluminescencyjna farba drogowa nie będzie wymagała zewnętrznego oświetlenia, a oznaczenia na asfalcie będą pojawiać się w zależności od temperatury informując kierowców o niekorzystnych warunkach pogodowych. Zobacz ten wyjątkowy pomysł! 



 Rok kryzysowy jednak nie taki straszny?

Na to wygląda. PPG podało wyniki za IV kwartał oraz dane dla całego roku 2012. Roczna sprzedaż wyniosła 15,2 mld (wzrost o 2% w stosunku do uzyskanego w 2011 przychodu 14,9 mld), jednak całoroczny dochód netto okazał się mniejszy niż w 2011 (941 mln w stosunku do 1,1 mld) co i tak jest bardzo dobrym wynikiem.
Dobrymi wynikami chwali się również koncern Sika. Sprzedaż koncernu wyniosła 4,82 mld franków szwajcarskich, a więc nastąpił wzrost o 5,8% w stosunku do roku poprzedniego. Jest to zasługa coraz wyraźniejszej obecności na rynku globalnym, co pozwoliło firmie zrównoważyć skutki wciąż niezbyt korzystnej sytuacji finansowej w Europie. W krajach rozwijających się sprzedaż produktów Sika zwiększyła się o prawie 11%.





Reklama | Kontakt | Polityka prywatności © Wszystkie prawa zastrzeżone
Rynek Farb