Polski wytwórca pojazdów kolejowych, Newag, przeciera szlaki, jeśli chodzi o wykorzystanie przyjaznych środowisku materiałów! Firma zastosowała na swoich lokomotywach lakier na bazie naturalnych surowców, wyprodukowany przez Lankwitzer Lackfabrik we współpracy z Covestro.
Ochrona środowiska i wykorzystanie ekologicznych materiałów to trend obecny dziś właściwie we wszystkich sektorach przemysłu – również w branży kolejowej. Dlatego też firma Newag zdecydowała się zastosować na dwóch swoich lokomotywach lakier otrzymany z naturalnych surowców marki Lankwitzer Lackfabrik z Berlina. Formuła opracowana została we współpracy z Covestro i zawiera naturalny utwardzacz tej marki, Desmodur eco N 7300. Jak wyjaśnia Mateusz Fedko, manager projektu w Newag:
Priorytetem wytwórców lakierów jest przede wszystkim dostosowanie się do wymogów klienta. Ale jeśli produkt ma do tego pewną wartość dodaną, na przykład jest oparty na materiałach pochodzenia naturalnego, to i nam daje to pewną przewagę nad konkurencją.
Utwardzacz z kukurydzy
Utwardzacz Desmodur eco N 7300 został opracowany przez ekspertów Covestro w roku 2015. Oparty na diizocyjanianie pentametylenu, otrzymywany jest z kolb kukurydzy nie nadających się do konsumpcji.
Właściwości powłok zawierających ten składnik, takie jak twardość, odporność na warunki atmosferyczne, zarysowania i środki chemiczne, nie różni się od tych uzyskanych w wyniku zastosowania utwardzaczy pochodzenia petrochemicznego. Utwardzacz zdobył nagrodę Bio-Based Material of the Year 2015 na konferencji International Conference on Bio-Based Materials.
Jak mówi Julia Hellenbach, ekspert marketingowy sektora transportowego w oddziale Covestro Coatings, Adhesives, Specialities, lakiery zawierające nowy utwardzacz Covestro sprawdzają się równie dobrze co tradycyjne, ale są bardziej przyjazne środowisku – w tym wypadku 70% węgla pochodzi z biomasy.
O 70% wyższa odporność abrazyjna
System EVOClear 294 / PH 94-0000 od Lankwitzer został zaaplikowany w siedzibie Newag jak standardowy lakier. Testy przeprowadzone przez Lankwitzer Lackfabrik i Covestro potwierdziły wysoką jakość powłoki – jej odporność abrazyjna i stabilność połysku były nawet o 70% wyższe niż standardowych systemów. Planowane są również długoterminowe testy odporności na warunki pogodowe.
Zaproponowana przez Lankwitzer i Covestro powłoka również wymagania stawiane tradycyjnie systemom lakierniczym na pojazdy kolejowe. Wykazuje bardzo dobrą odporność na środki czyszczące, zwłaszcza te stosowane do usuwania graffiti, a także środki alkaliczne, kwas solny i fosforowy, dzięki czemu ewentualne graffiti może być szybko i łatwo usunięte.
Źródło: Covestro, paintsquare.com