REKLAMA
Get Adobe Flash player

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Lakiery samochodowe i termiczne żółknięcie

Żółknięcie i blaknięcie pod wpływem temperatury to problem do pewnego stopnia dotyczący wszystkich samochodowych lakierów nawierzchniowych. Może być on sporym kłopotem na poziomie produkcji lub przekazywania auta klientowi. Amerykańscy naukowcy z BASF wzięli ten proces pod lupę.

lakiery samochodowe żółknięcie

Fot. ATMDepot / pixabay.com

Do tej pory nie dysponowaliśmy jasnym i jednoznacznym modelem termicznego żółknięcia i blaknięcia – nie znaliśmy podstaw tego procesu. Na bazie dotychczasowych obserwacji zaproponowano jednak mechanizm oparty na utlenianiu związków aminowych.

Naukowcy stworzyli więc modelowy system in vitro, w ramach którego aminy w roztworze były utleniane w podwyższonej temperaturze przy użyciu nadtlenku wodoru. Spadek zasadowości roztworu potwierdził, że doszło do utleniania amin w tych warunkach. Zarówno położenie pików absorpcji UV, jak i silna zależność od struktury aminowej wskazują na powstanie nitronu – żółtego chromoforu.

Lepsze poznanie mechanizmu tego procesu pozwoli być może w przyszłości zlikwidować problem termicznego żółknięcia lakierów. Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie „Journal of Coatings Technology and Research”.

Źródło: european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA