W roku 2015 sprzedaż lakierów samochodowych OEM lekko spadła. Analitycy IRL uspokajają jednak, że nie jest to trend, który się utrzyma – na najbliższe kilka lat przewidują stabilny wzrost. Z optymizmem mogą spoglądać w przyszłość również producenci lakierów renowacyjnych.
Zgodnie z danymi IRL w roku 2015 światowy rynek lakierów samochodowych OEM oraz powłok na części z tworzywa sztucznego osiągnął wielkość produkcji 1,97 mln ton. W stosunku do lat poprzednich przychody z ich sprzedaży lekko spadły – przyczyną tego jest mniejsza produkcja w branży samochodowej OEM w Azji i Ameryce Południowej. Eksperci IRL zapewniają jednak, że nie jest to powód do obaw dla producentów. W ciągu najbliższych kilku lat rynek będzie się stabilnie rozwijał i w roku 2020 powinien już osiągnąć wielkość produkcji 2,28 mln ton.
Rynek lakierów renowacyjnych natomiast ma się cały czas dobrze. W roku 2015 wielkość produkcji w tym sektorze wzrosła i wyniosła 0,77 mln ton. Dominującą rolę odegrał tu region Azji i Pacyfiku, który będzie również najszybciej rozwijać w ciągu następnych pięciu lat.
Rozpuszczalniki nie odpuszczają
Jeśli chodzi o udział produktów wodorozcieńczalnych i rozpuszczalnikowych, sytuacja wygląda nieco inaczej w obydwu analizowanych sektorach rynku powłok samochodowych. Lakiery OEM to już w zdecydowanej większości produkty wodorozcieńczalne, głównie za sprawą surowych przepisów obowiązujących w Europie i Ameryce Północnej. W sektorze lakierów renowacyjnych jednak wciąż dominują systemy oparte na rozpuszczalnikach.
Wśród żywic numerem jeden zarówno na rynku powłok OEM, jak i renowacyjnych, są produkty czysto akrylowe. W przypadku lakierów OEM na drugim miejscu plasują się systemy epoksydowe, ale już dla renowacyjnych – poliuretany.
Rynek wart 20 mld $
Wartość całego rynku lakierów samochodowych, oszacowana przez analityków IRL, to ok. 19,5 mld €, czyli blisko 21,6 mld $. Pod względem wartości największym sektorem rynku pozostają lakiery OEM.
Źródło: pcimag.com